Consumentenbond: ‘Doe APK oudere auto bij meer dan één garage’

Wie met een oudere auto naar de Algemene Periodieke Keuring moet, doet er vaak goed aan de wagen bij meer dan één garage te laten keuren. Het liefst ook bij een keuringsstation dat niet repareert maar uitsluitend keurt en geen financieel belang heeft bij reparaties.

APK-termijn in aantal landen opgerekt

Met dat advies komt de Consumentenbond na onderzoek. De bond liet twaalf auto’s keuren bij elf garages en werd geconfronteerd met veel dure en onnodige reparaties. Zo kwam een auto niet door de keuring, tenzij de remmen (voor 500 euro) zouden worden vervangen. Uit een herkeuring bij een andere garage en een controle van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), die APK’s steekproefsgewijs controleert, bleek dat er met de remmen niks mis was.

“Garages gebruiken trucs om de rekening van een APK kunstmatig te verhogen”, zegt de bond. “Ze rekenen hoge kosten voor reparaties van kleine ‘plotselinge’ mankementen.” Autobezitters krijgen van de Consumentenbond de tip altijd om het keuringsrapport en de factuur te vragen. Als een garagebedrijf herhaaldelijk ondeugdelijke keuringen uitvoert, kan de RDW de keuringsbevoegdheid intrekken.

Inmiddels hebben zowel de Bovag als de RDW gereageerd op deze berichtgeving van de Consumentenbond.

Reacties

Ik herken dit. 2 jaar gelden konden mijn remmen hooguit nog 1000 km mee. Moesten direct vervangen worden. Auto op de brug gezet bij het schadebedrijf van mijn zoon en zelf gekeken. De remmen waren nog perfect. Nu twee jaar later (nog steeds geen remschijven vervangen), werd opnieuw gezegd dat de remmen toch echt op waren en vervangen moesten worden. Ook de schijven zouden niet goed meer zijn. Heb zelf alleen de blokkken vervangen. Waren eigenlijk nog steeds goed, maar we hadden ze nu al eenmaal besteld, voor een fractie van het bedrag dat de dealer er voor zou rekenen. En de schijven….. kan niet beter!!!! En dit bij een erkende grote VW dealer in Noord Holland.

Geplaatst door: p. ijsseldijk op

Zulke verhalen zijn natuurlijk zou oud als de keuringen zelf. Maakte zulke dingen ook al in het begin mee, ’n klant van ons ging bij de concurrent keuren en kreeg daar ’n rapport met geen enkele afkeur, terwijl wij verschillende punten opmerkten. Heb nu inmiddels jaren ervaring met keuringen in België en dat systeem is ook niet perfect maar STUKKEN onafhankelijker!!!! Hebben TOTAAL geen economisch belang, uitsluitend de staat v/h voertuig is van belang!!!! Zo zou het moeten, was toen ook al mijn vaste overtuiging ondanks dat we als een v/d eerste beide categorieën zelf keurden. Gr. sr.

Geplaatst door: Spierings Arnold op
Consumentenbond: ‘Doe APK oudere auto bij meer dan één garage’ - Automobielmanagement.nl

Consumentenbond: ‘Doe APK oudere auto bij meer dan één garage’

Wie met een oudere auto naar de Algemene Periodieke Keuring moet, doet er vaak goed aan de wagen bij meer dan één garage te laten keuren. Het liefst ook bij een keuringsstation dat niet repareert maar uitsluitend keurt en geen financieel belang heeft bij reparaties.

APK-termijn in aantal landen opgerekt

Met dat advies komt de Consumentenbond na onderzoek. De bond liet twaalf auto’s keuren bij elf garages en werd geconfronteerd met veel dure en onnodige reparaties. Zo kwam een auto niet door de keuring, tenzij de remmen (voor 500 euro) zouden worden vervangen. Uit een herkeuring bij een andere garage en een controle van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW), die APK’s steekproefsgewijs controleert, bleek dat er met de remmen niks mis was.

“Garages gebruiken trucs om de rekening van een APK kunstmatig te verhogen”, zegt de bond. “Ze rekenen hoge kosten voor reparaties van kleine ‘plotselinge’ mankementen.” Autobezitters krijgen van de Consumentenbond de tip altijd om het keuringsrapport en de factuur te vragen. Als een garagebedrijf herhaaldelijk ondeugdelijke keuringen uitvoert, kan de RDW de keuringsbevoegdheid intrekken.

Inmiddels hebben zowel de Bovag als de RDW gereageerd op deze berichtgeving van de Consumentenbond.

Reacties

Ik herken dit. 2 jaar gelden konden mijn remmen hooguit nog 1000 km mee. Moesten direct vervangen worden. Auto op de brug gezet bij het schadebedrijf van mijn zoon en zelf gekeken. De remmen waren nog perfect. Nu twee jaar later (nog steeds geen remschijven vervangen), werd opnieuw gezegd dat de remmen toch echt op waren en vervangen moesten worden. Ook de schijven zouden niet goed meer zijn. Heb zelf alleen de blokkken vervangen. Waren eigenlijk nog steeds goed, maar we hadden ze nu al eenmaal besteld, voor een fractie van het bedrag dat de dealer er voor zou rekenen. En de schijven….. kan niet beter!!!! En dit bij een erkende grote VW dealer in Noord Holland.

Geplaatst door: p. ijsseldijk op

Zulke verhalen zijn natuurlijk zou oud als de keuringen zelf. Maakte zulke dingen ook al in het begin mee, ’n klant van ons ging bij de concurrent keuren en kreeg daar ’n rapport met geen enkele afkeur, terwijl wij verschillende punten opmerkten. Heb nu inmiddels jaren ervaring met keuringen in België en dat systeem is ook niet perfect maar STUKKEN onafhankelijker!!!! Hebben TOTAAL geen economisch belang, uitsluitend de staat v/h voertuig is van belang!!!! Zo zou het moeten, was toen ook al mijn vaste overtuiging ondanks dat we als een v/d eerste beide categorieën zelf keurden. Gr. sr.

Geplaatst door: Spierings Arnold op