Electriciteitsnet Zweden kan groei EV’s niet meer aan

Het elektriciteitsnet in de Zweedse hoofdstad Stockholm en in andere steden in dat land kan de enorme groei van het aantal elektrische auto’s niet meer aan. Door gunstige subsidieregelingen zijn er in Zweden dit jaar 2,5 keer zo veel EV’s verkocht als vorig jaar.

Maar de infrastructuur om die allemaal te laden moet nu concurreren om elektriciteit met woningbouwprojecten of tram- of metrolijnen. Die problemen worden de laatste tijd alleen maar erger omdat Zweden er naar streeft in 2040 alleen maar schone dus voornamelijk elektrische auto’s op de weg te hebben. “Als je mensen over wil halen om elektrisch te gaan rijden, dan moeten ze niet kilometers hoeven om te rijden om een laadpunt te vinden,” zegt Tobias Henmark van een bedrijf dat 740 snellaadstations in Scandinavië exploiteert.

Maar energiebedrijf Power Circle waarschuwt dat het allemaal te veel wordt. Bezitters van elektrische auto’s zouden die in ieder geval niet tijdens ‘spitsuren’ moeten opladen om stroomstoringen te voorkomen. Bovendien raadt Power Circle aan de batterijen van auto’s meer te gebruiken als extra opslagcapaciteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En dan is nu nog slechts 10% van het Zweedse wagenpark een Ev of PHEV, terwijl men daar kan rekenen op de waterkrachtcentrales is het elektriciteitsnet in Stockholm al overbelast. Hoe moet dat straks in Nederland als we na 2030 alleen maar EV of PHEV mogen aanschaffen. Dan komen er dus ineens 450.000 elektrische auto’s (nu ca. 100.000) bij, terwijl we ook elektrisch gaan koken en ons huis verwarmen met een elektrische warmtepomp etc. Is ons NL-net wel robuust?
Albert Bos – Kendomar Consult.

Geplaatst door: Albert Bos op
Electriciteitsnet Zweden kan groei EV’s niet meer aan - Automobielmanagement.nl

Electriciteitsnet Zweden kan groei EV’s niet meer aan

Het elektriciteitsnet in de Zweedse hoofdstad Stockholm en in andere steden in dat land kan de enorme groei van het aantal elektrische auto’s niet meer aan. Door gunstige subsidieregelingen zijn er in Zweden dit jaar 2,5 keer zo veel EV’s verkocht als vorig jaar.

Maar de infrastructuur om die allemaal te laden moet nu concurreren om elektriciteit met woningbouwprojecten of tram- of metrolijnen. Die problemen worden de laatste tijd alleen maar erger omdat Zweden er naar streeft in 2040 alleen maar schone dus voornamelijk elektrische auto’s op de weg te hebben. “Als je mensen over wil halen om elektrisch te gaan rijden, dan moeten ze niet kilometers hoeven om te rijden om een laadpunt te vinden,” zegt Tobias Henmark van een bedrijf dat 740 snellaadstations in Scandinavië exploiteert.

Maar energiebedrijf Power Circle waarschuwt dat het allemaal te veel wordt. Bezitters van elektrische auto’s zouden die in ieder geval niet tijdens ‘spitsuren’ moeten opladen om stroomstoringen te voorkomen. Bovendien raadt Power Circle aan de batterijen van auto’s meer te gebruiken als extra opslagcapaciteit.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

En dan is nu nog slechts 10% van het Zweedse wagenpark een Ev of PHEV, terwijl men daar kan rekenen op de waterkrachtcentrales is het elektriciteitsnet in Stockholm al overbelast. Hoe moet dat straks in Nederland als we na 2030 alleen maar EV of PHEV mogen aanschaffen. Dan komen er dus ineens 450.000 elektrische auto’s (nu ca. 100.000) bij, terwijl we ook elektrisch gaan koken en ons huis verwarmen met een elektrische warmtepomp etc. Is ons NL-net wel robuust?
Albert Bos – Kendomar Consult.

Geplaatst door: Albert Bos op