De terugroepactie betreft auto’s van het type Mercedes-Benz GLK 220 CDI die tussen 2012 en 2015 van de band zijn gelopen en die voldoen aan de Euro 5 norm.

De verkeersdienst kondigde in april al aan dit model te onderzoeken wat nu heeft geresulteerd in een daadwerkelijke opdracht om de auto’s in Duitsland zelf terug te roepen. Het KBA overweegt ook nog om de terugroepactie wegens vermeend sjoemelen naar veel meer modellen van Mercedes-Benz uit te breiden.

Daimler bestrijdt al geruime tijd dat er in haar auto’s sprake is van sjoemelsoftware. Het concern heeft bevestigd dat het de brief van de verkeersdienst heeft ontvangen maar stelt nog in overleg te zijn met de autoriteiten om in ieder geval uitbreiding te voorkomen. Een woordvoerder heeft bovendien aangekondigd dat Daimler naar de rechter zal stappen om de verplichting van het KBA ongedaan gemaakt te krijgen.

Dieselschandaal kost Daimler honderden miljoenen

De lopende onderzoeken en andere overheidsacties wegens het dieselschandaal gaan Daimler honderden miljoenen euro’s kosten. Daimler reserveert daarom nog eens een bedrag ‘in de hogere drie cijfers’. Dat komt ten laste van de resultaten over het tweede kwartaal die daardoor veel lager uit zullen vallen dan eerder gedacht, aldus Daimler in een winstwaarschuwing. Over het hele jaar 2019 komt de brutowinst nu hoogstens net zo hoog uit als vorig jaar. Voor de bestelwagentak Mrcedes Benz Vans wordt voor 2019 een negatief rendement op verkopen verwacht van vier procent, dubbel zo slecht als de eerst voorspelde minus twee procent.