‘Dieselende’ benzinemotor: evolutie of revolutie?

Na een lange aanloop vol workshops en ander media-events lanceert Mazda zijn nieuwe Skyactiv-X nu dan toch echt. De primeur is voor de Mazda 3 en het lijkt erop dat de revolutionaire ‘SPCCI’ krachtbron in een klap de meest populaire zal worden. 

'Dieselende' benzinemotor: evolutie of revolutie?

Dat zal volgens directeur R&D en Operations Christian Schultze overigens ook wel nodig zijn. “Er is enorm veel geïnvesteerd in de nieuwe techniek, dus zal die ook in groot volume worden uitgerold in meerdere modellen. We starten met de tweeliter, maar de nieuwe oplossing is ‘schaalbaar’ en kan dus ook in andere motoren worden toegepast. Ik zou van een nieuwe wereld durven spreken, met veel variatiemogelijkheden.”

Het spreekt vanzelf dat daar ook kleinere en nog veel zuiniger krachtbronnen bij zullen horen, maar in zijn jaarrapport maakte Mazda recent vermelding van een zescilinder-lijnmotor. Zonder twijfel voor een toekomstig halo-topmodel. 

Met zijn bijzondere techniek vormt de Skyactiv-X een serieus alternatief voor de – bij publiek en overheden – uit de gratie geraakte dieselmodellen. Je hebt het in feite over een motor die qua werking tussen Otto- en Diesel-krachtbron in zit. Maar dus wel op benzine loopt. De voordelen zijn talrijk, meldt Schultze.

“Je rijdt efficiënter – denk aan een procent of acht zuiniger – en het systeem zorgt voor souplesse over een heel breed gebied. De milieuvoordelen zijn een andere troefkaart, want naast een geringe CO2-uitstoot heeft de motor in zijn zuinige modus ook vrijwel geen NOx-uitstoot.”

AM-medewerker Rob van Ginneken reed in het heuvellandschap rondom Frankfurt vrij makkelijk zuiniger dan een liter op twintig kilometer. Ander opvallend detail: de Skyactiv-X-versie van de Mazda 3 kost minder dan duizend euro meer dan de gangbare 122 pk tweeliter. Met zijn 180 pk levert hij echter aanmerkelijk dynamischer prestaties. Toegegeven: op die momenten loopt het verbruik vanzelfsprekend wel fors op.  

Schultze geeft aan dat er even afgezien van de extreem hoge compressie – 16,3 op 1 – mechanisch niet veel aan de basismotor is aangepast. De grote uitdaging zat vooral in de extreem snelle processoren en -gecompliceerde mapping van het motormanagement. 

“Elke cilinder heeft een druksensor en de elektronica volgt continu – per graad verdraaiing van de krukas – hoe het drukverloop van de verbranding verloopt. Het geheim zit hem in de optimale beheersing van dat proces.”

In de komende uitgave van het Automobiel Management magazine veel meer over de achtergronden van deze ‘dieselende benzinemotor’. 

‘Dieselende’ benzinemotor: evolutie of revolutie? - Automobielmanagement.nl

‘Dieselende’ benzinemotor: evolutie of revolutie?

Na een lange aanloop vol workshops en ander media-events lanceert Mazda zijn nieuwe Skyactiv-X nu dan toch echt. De primeur is voor de Mazda 3 en het lijkt erop dat de revolutionaire ‘SPCCI’ krachtbron in een klap de meest populaire zal worden. 

'Dieselende' benzinemotor: evolutie of revolutie?

Dat zal volgens directeur R&D en Operations Christian Schultze overigens ook wel nodig zijn. “Er is enorm veel geïnvesteerd in de nieuwe techniek, dus zal die ook in groot volume worden uitgerold in meerdere modellen. We starten met de tweeliter, maar de nieuwe oplossing is ‘schaalbaar’ en kan dus ook in andere motoren worden toegepast. Ik zou van een nieuwe wereld durven spreken, met veel variatiemogelijkheden.”

Het spreekt vanzelf dat daar ook kleinere en nog veel zuiniger krachtbronnen bij zullen horen, maar in zijn jaarrapport maakte Mazda recent vermelding van een zescilinder-lijnmotor. Zonder twijfel voor een toekomstig halo-topmodel. 

Met zijn bijzondere techniek vormt de Skyactiv-X een serieus alternatief voor de – bij publiek en overheden – uit de gratie geraakte dieselmodellen. Je hebt het in feite over een motor die qua werking tussen Otto- en Diesel-krachtbron in zit. Maar dus wel op benzine loopt. De voordelen zijn talrijk, meldt Schultze.

“Je rijdt efficiënter – denk aan een procent of acht zuiniger – en het systeem zorgt voor souplesse over een heel breed gebied. De milieuvoordelen zijn een andere troefkaart, want naast een geringe CO2-uitstoot heeft de motor in zijn zuinige modus ook vrijwel geen NOx-uitstoot.”

AM-medewerker Rob van Ginneken reed in het heuvellandschap rondom Frankfurt vrij makkelijk zuiniger dan een liter op twintig kilometer. Ander opvallend detail: de Skyactiv-X-versie van de Mazda 3 kost minder dan duizend euro meer dan de gangbare 122 pk tweeliter. Met zijn 180 pk levert hij echter aanmerkelijk dynamischer prestaties. Toegegeven: op die momenten loopt het verbruik vanzelfsprekend wel fors op.  

Schultze geeft aan dat er even afgezien van de extreem hoge compressie – 16,3 op 1 – mechanisch niet veel aan de basismotor is aangepast. De grote uitdaging zat vooral in de extreem snelle processoren en -gecompliceerde mapping van het motormanagement. 

“Elke cilinder heeft een druksensor en de elektronica volgt continu – per graad verdraaiing van de krukas – hoe het drukverloop van de verbranding verloopt. Het geheim zit hem in de optimale beheersing van dat proces.”

In de komende uitgave van het Automobiel Management magazine veel meer over de achtergronden van deze ‘dieselende benzinemotor’.