Na tientallen klachten van klanten en vragen in het Amerikaanse congres is de National Highway Traffic Safety Administration nu begonnen met een onderzoek ‘van alle beschikbare informatie inclusief klachten die door consumenten zijn ingediend.’

Ford vertelde haar 3.100 Amerikaanse dealers een week of twee geleden dat ze de betrokken auto’s gratis konden repareren maar alleen als de eigenaar daar zelf voor zou aankloppen. Ford beloofde daarbij wel een update met meer informatie maar die is tot nu toe niet verschenen. Dealers die de reparatie wel uitvoeren weten niet of ze daar iets voor moeten rekenen of dat dat valt onder de door Ford aangeboden verlengde garantie.

Volgens lokale media ‘verkocht Ford tussen 2011 en 2017 gebouwde auto’s met DPS6 versnellingsbak hoewel het wist dat daar problemen mee waren. Die versnellingsbak kan ‘vanzelf’ in vrij schieten waardoor de auto opeens vaart zou verliezen. Die verhalen waren voor drie leden van het Congres aanleiding om te vragen de NHTSA op het spoor te zetten. 

De reactie van Ford is HIER te lezen.