BMW gaat ervan uit dat verschillende aandrijfsystemen naast elkaar zullen bestaan. Auto’s met een brandstofcel, waarin waterstof wordt omgezet in elektriciteit, zijn een interessant alternatief voor, en een belangrijke aanvulling op, de bestaande batterij-elektrische aandrijfsystemen.

BMW verwacht in 2022 de volgende generatie brandstofcel-elektrische aandrijfsystemen te presenteren in een auto op basis van de huidige BMW X5, die in beperkte aantallen wordt geproduceerd.

De BMW i Hydrogen Next geeft een eerste indruk van wat dit model in petto heeft. Meer (technische) details zijn op dit momenteel nog niet bekend. BMW Group denkt in 2025 waterstofauto’s aan te kunnen bieden, maar de timing hangt af van de vraag uit de markt en de algemene omstandigheden.

BMW Group en Toyota Motor Corporation hebben in 2013 de krachten gebundeld voor de ontwikkeling van een aandrijflijn met brandstofcel. In 2016 hebben beide fabrikanten een samenwerkingsovereenkomst voor productontwikkeling getekend. Sindsdien werken ze samen aan nieuwe generaties van brandstofcelaandrijfsystemen en aan schaalbare, modulaire componenten voor brandstofcelvoertuigen.