Dat blijkt uit een reportage van televisieprogramma Radar, in haar uitzending van gisteravond. Over de auto zelf zijn de gebruikers meer dan tevreden, maar over de klantenservice wordt veel geklaagd. Op internet, bijvoorbeeld op Klachtenkompas van de Consumentenbond komen klachten binnen, en Teslarijders klagen op verschillende fora over de slechte service.

‘Als je een eenmaal in de auto rijdt, wordt je niet geholpen’

Alain Timmers rijdt nu tien maanden een Tesla Model S. Hij heeft inmiddels al ervaring met de klantenservice van de Amerikaanse autofabrikant. ‘Als je een auto hebt gekocht, gaat het contact snel. Rijd je al een auto, dan word je niet geholpen’, zegt Alain Timmers. ‘Maar als je zegt met pech langs de weg te staan, krijg je wel snel iemand aan de telefoon.’

Onderdelen niet aanwezig bij reparatie

Ook Ruud Visser ondervond in de 2,5 jaar dat hij een Tesla rijdt problemen met de bereikbaarheid van de klantenservice. Volgens hem klagen de mensen bij de Tesla-garage zelf ook over de slechte service van de autofabrikant. “De bereikbaarheid is een drama van bovenste plank. Telefoons lijken wel afgesloten”, zegt Visser. Ook hij heeft ervaring met onderdelen die niet bij de garage aanwezig zijn als hij komt voor reparatie. “De mensen bij Tesla zijn gewillig, maar als er geen onderdelen zijn kunnen zij niks doen”. Ruud benadrukt wel dat hij een jaar lang probleemloos heeft gereden met zijn Tesla.

Reactie Tesla

Op de website van het televisieprogramma staat de volgende reactie van de autofabrikant:

‘De overweldigende belangstelling voor Model 3 heeft in korte tijd geleid tot een grote toename van het aantal Tesla’s op de weg. Onze wachttijden aan de telefoon en voor reparaties zijn hierdoor helaas langer geweest dan we graag hadden gezien. Onze klanten zijn onze grootste pleitbezorgers en klanttevredenheid is voor Tesla van het grootste belang. We hebben hard gewerkt aan het verbeteren van onze bereikbaarheid en zien nu gelukkig een drastische verbetering in responstijd waardoor we onze klanten sneller te woord kunnen staan. Daarnaast verhogen we onze servicecapaciteit door uitbreiding van de drukste service centres, en het openen van nieuwe service vestigingen. Aanvullend op de fysieke locaties bieden we met een groeiende mobile service vloot service aan huis, of bij klanten op het werk.’