Hiermee was de triomftocht van het Japanse merk nog niet ten einde. Ook de plaatsen drie tot en met zes waren voor Toyota, met respectievelijk de C-HR, de Yaris en de Auris.

Mankementen

De berijders werden onder meer bevraagd naar de aard van eventuele mankementen. Vroeg het mankement onmiddellijke actie, kon de reparatie wachten of kon er niet verder worden gereden. Bij de berijders van de Aygo bleek dat één op de zestien respondenten een keer naar de garage moest voor een reparatie die ook nog eens kon wachten.

Motoren

Toyota-dealer Wagenmaker met vestigingen in Deventer en Zutphen ziet de betrouwbaarheid als een groot pluspunt. Bedrijfsleider Michiel van Dalsum: “En we zijn eigenlijk al jaren op de beperkte aftersales-momenten ingesteld. Toen ik onlangs bij een collegamerk iets op moest halen zag ik in de werkplaats drie motoren helemaal open liggen. Ik durf te stellen dat je dat bij ons niet tegenkomt.”

Saaiheid

Het onderzoek van de Consumentenbond beoordeelde 24 automerken, met een totaal van 150 modellen. De vermeende saaiheid van de Toyota-modellen speelde in dit onderzoek geen rol en had dan ook geen invloed op de uitslag. Duidelijk is dat de belofte van opperbaas Toyoda ‘nooit meer saaie auto’s’ met de komst van C-HR een serieuze styling impuls heeft gekregen.

Mooie tijden

Michiel van Dalsum is blij met deze kentering. “De aanschaf van ons merk is niet alleen cijfermatig goed te onderbouwen. Ook het aantrekkelijke design speelt ons in de kaart. Daarnaast zie je dat onze hybrides het op de zakelijke markt zeer goed doen. Kortom: kwaliteit, goede inruilprijzen en goed design. Mooie tijden dus.”