Het bedrijf dat overbleef na de implosie van Takata kreeg tot eind dit jaar de tijd om aan te tonen dat miljoenen airbags, die met een speciaal chemisch goedje zijn afgewerkt, op de lange termijn veilig zijn. De nieuwe kwestie volgt op een eerdere omvangrijke terugroepronde, die Takata in de problemen bracht.
Sinds 2008 zijn meer dan 100 miljoen airbags van het bedrijf vervangen omdat het opblaasmechanisme een stof gebruikt die bij langdurige blootstelling aan warmte en vocht onstabiel kan worden. Daardoor kunnen stukjes metaal de auto in worden geslingerd. Zeker 23 sterfgevallen zijn door het defect veroorzaakt.
Als nu de veiligheid van dit type airbag niet kan worden aangetoond, zal weer een terugroepactie volgen. Die zou automakers opzadelen met miljarden aan extra kosten.
[…] het meegesleept werd in het Takata-schandaal. Andere merken hebben de afgelopen jaren wereldwijd al tientallen miljoenen auto’s wel teruggehaald. Voor zover bekend zijn door ongevallen met de exploderende airbags zeker 29 personen om het leven […]