Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s die worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit een analyse van garantie-dienstverlener Autotrust.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

Dat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor, is al langer bekend. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van een elektrisch aangedreven auto gemiddeld lager. Maar nu blijkt dat bij reparaties het omgekeerde het geval is: Het herstel van een defect aan een elektrische auto is gemiddeld juist veel duurder.

Garantieverzekeraar Autotrust is ruim anderhalf jaar geleden begonnen met het aanbieden van een garantiedekking voor gebruikte Elektrische Voertuigen (EV’s) en trekt deze conclusie nu uit eigen statistieken. Onderdelen van elektrische auto’s kosten soms tot wel tien keer meer dan vergelijkbare onderdelen voor brandstof aangedreven auto’s. Ook kunnen kapotte EV-onderdelen vaak niet worden gerepareerd. Dat betekent dat ze bij een defect in het geheel moeten worden vervangen.

Weinig concurrentie

“Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket onderdelen. Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil”, zegt Gerben van Dam, directeur van Autotrust. “Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur”. Ook de herstelkosten van hybridevoertuigen zijn hoger dan die van traditionele brandstof auto’s. Met name de elektronische componenten en versnellingsbakken blijken bij hybride auto’s prijzige reparaties te veroorzaken.

Zekerheid toekomstige kosten

“Er ligt een grote opgave om de particulier aan de elektrische auto te krijgen”, vervolgt Van Dam. “Daar hoort bij dat we als branche er voor zorgen dat de consument minder risico loopt en meer zekerheid heeft over de toekomstige kosten van zijn elektrische auto.” Autotrust denkt dat het verzekeren van reparatierisico’s een belangrijke rol zal spelen; “Daar waar occasiongarantie nu nog vaak een half jaar duurt, zal de koper van een gebruikte EV zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij een auto bezit”

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur - Automobielmanagement.nl

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

Elektrische auto’s zijn veel duurder om te repareren dan auto’s die worden aangedreven door een verbrandingsmotor. Dat blijkt uit een analyse van garantie-dienstverlener Autotrust.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

Dat elektrische auto’s minder onderhoud nodig hebben dan auto’s met een verbrandingsmotor, is al langer bekend. Hierdoor zijn de onderhoudskosten van een elektrisch aangedreven auto gemiddeld lager. Maar nu blijkt dat bij reparaties het omgekeerde het geval is: Het herstel van een defect aan een elektrische auto is gemiddeld juist veel duurder.

Garantieverzekeraar Autotrust is ruim anderhalf jaar geleden begonnen met het aanbieden van een garantiedekking voor gebruikte Elektrische Voertuigen (EV’s) en trekt deze conclusie nu uit eigen statistieken. Onderdelen van elektrische auto’s kosten soms tot wel tien keer meer dan vergelijkbare onderdelen voor brandstof aangedreven auto’s. Ook kunnen kapotte EV-onderdelen vaak niet worden gerepareerd. Dat betekent dat ze bij een defect in het geheel moeten worden vervangen.

Weinig concurrentie

“Voor veel elektrische auto’s bestaan bijna geen aftermarket onderdelen. Dat betekent dat er weinig concurrentie is en de fabrikant kan vragen wat hij wil”, zegt Gerben van Dam, directeur van Autotrust. “Dit maakt de reparatie van elektrische auto’s in onze ogen vaak onnodig duur”. Ook de herstelkosten van hybridevoertuigen zijn hoger dan die van traditionele brandstof auto’s. Met name de elektronische componenten en versnellingsbakken blijken bij hybride auto’s prijzige reparaties te veroorzaken.

Zekerheid toekomstige kosten

“Er ligt een grote opgave om de particulier aan de elektrische auto te krijgen”, vervolgt Van Dam. “Daar hoort bij dat we als branche er voor zorgen dat de consument minder risico loopt en meer zekerheid heeft over de toekomstige kosten van zijn elektrische auto.” Autotrust denkt dat het verzekeren van reparatierisico’s een belangrijke rol zal spelen; “Daar waar occasiongarantie nu nog vaak een half jaar duurt, zal de koper van een gebruikte EV zekerheid willen hebben voor de hele periode dat hij een auto bezit”