Volgens de JD Power Inititial Quality Study, waarin de 32 grootste automerken onder de loep werden genomen, melden Tesla-rijders 250 problemen per 100 voertuigen. Dat is een stuk meer dan het gemiddelde van 160 problemen per 100 auto’s. Het meest genoemd werden onregelmatigheden in de carrosserie, ratelen, windgeruis en lakschade. De beste score haalt Dodge van Fiat Chrysler Automotive en Kia met 136 problemen op de 100. Zij worden gevolgd door Chevrolet van General Motors, RAM weer van FCA, het luxemerk van Toyota Genesis, Mitsubishi, Buick, GMC, Volkswagen en Hyundai. Onderaan de lijst bungelen naast Tesla ook Land Rover, Audi, Volvo, Mercedes-Benz en Jaguar.
Computer
Forbes heeft wel een verklaring voor de slechte score van Tesla. In de eerste plaats is het een nog redelijk nieuw merk wat vaak gepaard gaat met initiële kwaliteitsproblemen. Daarnaast is een Tesla ‘meer een computer dan een auto, en heb je al eens een computer met minder dan drie problemen gehad’. Een kwart van de bij Tesla’s genoemde problemen heeft ook te maken met het infotainmentsysteem, dus niet met de auto of het rijden zelf. “Hoe ingewikkelder je een product maakt, hoe meer problemen de klant ermee ervaart,’’ denkt het Amerikaanse magazine.