Mercedes prototypesnufjes worden werkelijkheid

Het rijdende laboratorium ESF 2019 van Mercedes-Benz past in een al meer dan dertigjarige traditie van veiligheidsprototypes. Tijdens een virtuele workshop in de R&D-afdeling onthulde Program Director S-klasse Oliver Thöne hoe veel van de niet zelden futuristische systemen uit de ESF hun primeur krijgen in het Mercedes vlaggenschip.

ESF (Experimental Safety Vehicle ) is een ‘prestatieplatform’ voor next generation veiligheidstechniek. Thöne: “Zoals gebruikelijk zullen de systemen op termijn naar andere modellen worden gebracht. Zo krijgt de S-klasse de wereldprimeur van airbags voor de achterpassagiers. De airbags bevinden zich in de rug van de voorstoelen. We werken al vele jaren aan het compleet nieuw systeem van snel ontvouwende luchtslangen en gaasdoek, die samen een doosvormige airbag vormen. Achterpassagiers – ook in een kinderstoel – worden extreem goed beschermd.”

Impulse Side

“Een andere noviteit uit die ontwikkelingscyclus is de verbeterde zijdelingse bescherming. De zogenoemde Impulse Side-functie herkent een dreigende botsing van opzij en duwt de personen voorin iets meer naar het midden. Op dat moment ontplooit zich een nieuw type centrale airbag tussen de rijder en passagier in. Zo worden ze letterlijk rondom beschermd. “Intussen wordt de hele auto in tienden van een seconde door het veersysteem tot acht centimeter hoger getild, zodat de zijdelingse klap vooral door de sterke dorpelbalken wordt opgevangen. En dus niet eerst door de deuren.”

Active Steering

Mercedes trekt in de nieuwe S het spreekwoordelijke blik vol innovaties open. Zo helpt een opmerkelijk ver sturende achteras – tot 10 graden – mee om de draaicirkel met meters te verkleinen tot die van een A-klasse. Elf meter om precies te zijn. Een video laat zien hoe de enorme limousine extreem makkelijk automatisch in ogenschijnlijk hopeloos krap parkeervak wordt gedraaid. De Active Steering Assist helpt de bestuurder trouwens ook om bij nood een doorgang te creëren voor hulpdiensten. Terwijl de auto andere weggebruikers net als de futuristische ESF oproept om datzelfde te doen.

Mercedes prototypesnufjes worden werkelijkheid - Automobielmanagement.nl

Mercedes prototypesnufjes worden werkelijkheid

Het rijdende laboratorium ESF 2019 van Mercedes-Benz past in een al meer dan dertigjarige traditie van veiligheidsprototypes. Tijdens een virtuele workshop in de R&D-afdeling onthulde Program Director S-klasse Oliver Thöne hoe veel van de niet zelden futuristische systemen uit de ESF hun primeur krijgen in het Mercedes vlaggenschip.

ESF (Experimental Safety Vehicle ) is een ‘prestatieplatform’ voor next generation veiligheidstechniek. Thöne: “Zoals gebruikelijk zullen de systemen op termijn naar andere modellen worden gebracht. Zo krijgt de S-klasse de wereldprimeur van airbags voor de achterpassagiers. De airbags bevinden zich in de rug van de voorstoelen. We werken al vele jaren aan het compleet nieuw systeem van snel ontvouwende luchtslangen en gaasdoek, die samen een doosvormige airbag vormen. Achterpassagiers – ook in een kinderstoel – worden extreem goed beschermd.”

Impulse Side

“Een andere noviteit uit die ontwikkelingscyclus is de verbeterde zijdelingse bescherming. De zogenoemde Impulse Side-functie herkent een dreigende botsing van opzij en duwt de personen voorin iets meer naar het midden. Op dat moment ontplooit zich een nieuw type centrale airbag tussen de rijder en passagier in. Zo worden ze letterlijk rondom beschermd. “Intussen wordt de hele auto in tienden van een seconde door het veersysteem tot acht centimeter hoger getild, zodat de zijdelingse klap vooral door de sterke dorpelbalken wordt opgevangen. En dus niet eerst door de deuren.”

Active Steering

Mercedes trekt in de nieuwe S het spreekwoordelijke blik vol innovaties open. Zo helpt een opmerkelijk ver sturende achteras – tot 10 graden – mee om de draaicirkel met meters te verkleinen tot die van een A-klasse. Elf meter om precies te zijn. Een video laat zien hoe de enorme limousine extreem makkelijk automatisch in ogenschijnlijk hopeloos krap parkeervak wordt gedraaid. De Active Steering Assist helpt de bestuurder trouwens ook om bij nood een doorgang te creëren voor hulpdiensten. Terwijl de auto andere weggebruikers net als de futuristische ESF oproept om datzelfde te doen.