De cijfers staan in de nieuwste versie van het naslagwerk ‘Mobiliteit in Cijfers Auto’s’ van Bovag en RAI Vereniging. De opkomst van ‘de automaat’ -inclusief de continu variabele transmissie- hangt enerzijds samen met de groeiende populariteit van hybride en elektrische auto’s. Zo was in 2018 nog 60 procent van de nieuwe personenauto’s handgeschakeld, maar door de grote vraag naar elektrische auto’s in 2019 daalde dat aandeel vorig jaar tot 49 procent. Anderzijds speelt de vraag naar meer comfort en de vergrijzing van de bevolking een rol, getuige de gestage afname van nieuwe handgeschakelde auto’s sinds 2010.

Zuiniger

Voorzitter Steven van Eijck van RAI Vereniging merkt daarbij op: “Bovendien is een automaat vaak zuiniger in brandstofverbruik dan een vergelijkbare auto met handbak, waardoor er bij aanschaf minder BPM verschuldigd is. Op veel luxe modellen is een automaat doorgaans de standaard en een handbak vaak niet eens leverbaar.” Per brandstofsoort zijn er wel grote verschillen. Van de afgeleverde benzineauto’s vorig jaar betrof 36 procent een automaat, van de nieuwe diesels had bijna 60 procent een automatische versnellingsbak en bij LPG-auto’s was dat 95 procent. Slechts 1 op de 20 nieuwe hybrides had in 2019 een ‘handbak’ en vol-elektrische auto’s zijn per definitie een automaat.

9 miljoen personenauto’s

Uit Mobiliteit in Cijfers Auto’s 2020-2021 blijkt verder dat Nederland op 1 januari dit jaar 8.938.572 personenauto’s telde, 15 procent meer dan in 2010. Op 1 oktober stond de teller alweer bijna 50.000 stuks hoger. Han ten Broeke, algemeen voorzitter van Bovag voorziet een nieuwe mijlpaal in 2020: “Het is aannemelijk dat de grens van 9 miljoen personenauto’s dit kalenderjaar doorbroken wordt. Begin dit jaar stonden bovendien voor het eerst meer dan 1 miljoen bestelwagens in Nederland geregistreerd.”