Bij een ander automerk zijn nog eens twee doden te betreuren geweest, vult Honda USA aan. Daarnaast zijn meer dan 200 mensen bij dergelijke ongevallen gewond geraakt.

Ontsteking

Bij het ongeval in Mesa explodeerde niet alleen de airbag aan de bestuurderskant maar ook die bij de passagiersstoel. Dat leidde direct tot een kleine brand in de auto. Omdat er geen passagier was, vielen er geen extra gewonden. De betrokken auto was al negen jaar geleden teruggeroepen om de ontsteking van de airbag te vervangen maar de eigenaren hadden daar tot nu toe niet op gereageerd. Honda heeft wel alles in het werk gesteld om de laatste eigenaar te bereiken, waaronder een persoonlijk bezoek aan zijn adres waarbij een kaart met een oproep werd achtergelaten en 15 e-mails aan het van de eigenaar geregistreerde adres. De omgekomen bestuurder was echter niet die eigenaar en Honda weet ook niet of hij van die oproepen op de hoogte was, verklaart het autobedrijf. Honda heeft verder alle informatie doorgegeven aan de National Highway Traffic Safety Administration NHTSA.

Ten onder

Het schandaal met de exploderende airbags van de Japanse fabrikant Takata heeft wereldwijd geleid tot het terugroepen van tientallen miljoenen auto’s. In de VS kwam de eerste terugroepactie al in 1995 en zijn uiteindelijk 54 miljoen voertuigen naar de garage teruggehaald, de grootste terugroepactie uit de Amerikaanse geschiedenis. Dat ging niet alleen om Honda maar ook om Nissan, Mazda, General Motors, Ford en Subaru. Takata zelf is door de financiële schade uiteindelijk ten onder gegaan en overgenomen door een dochterbedrijf van het Chinese Kay Safety System dat tegenwoordig Joyson Safety Systems heet.