Bouwen EV in 2024 net zo duur als ‘conventionele’ auto

Het bouwen van een elektrische auto zal in 2024 net zo veel kosten als de bouw van een conventionele auto met verbrandingsmotor. In 2022 is het kostenverschil al teruggebracht tot een goede 1.600 euro, berekent investeringsbank UBS in een onderzoek.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

De bank keek met name naar de productiekosten van de batterijen bij de zeven grootste autofabrikanten. Die batterijen vertegenwoordigen momenteel nog een kwart tot 40 procent van de totale fabricagekosten van een elektrische auto. UBS voorspelt dat de batterijkosten over een goede twee jaar al gedaald zullen zijn tot minder dan 100 dollar per kWh. “Tegen 2025 zullen er niet zoveel redenen meer zijn om een auto met een verbrandingsmotor te kopen. Fabrikanten die zich nog steeds vastklampen aan dat soort modellen verliezen de slag van rivalen als Tesla en Volkswagen,’’ aldus onderzoeker Tim Bush. Hij denkt ook dat goedkopere batterijen de productie van hybride ev’s niet meer rendabel zal maken.

Marktaandeel

UBS voorspelt dat batterij-elektrische auto’s in 2025 17 procent van de wereldwijde autoverkopen voor hun rekening zullen nemen. Vijf jaar later kan dat marktaandeel dan zijn opgelopen naar 40 procent. Afgelopen maand was op de grootste automarkt in Europa, die in Duitsland, al acht procent van de verkochte elektrische auto’s all-electric en nog eens 20 procent hybride waarvan bijna de helft plug-in. In heel Europa kwam het aandeel elektrisch in het tweede kwartaal uit op ruim zeven procent.

Bouwen EV in 2024 net zo duur als ‘conventionele’ auto - Automobielmanagement.nl

Bouwen EV in 2024 net zo duur als ‘conventionele’ auto

Het bouwen van een elektrische auto zal in 2024 net zo veel kosten als de bouw van een conventionele auto met verbrandingsmotor. In 2022 is het kostenverschil al teruggebracht tot een goede 1.600 euro, berekent investeringsbank UBS in een onderzoek.

Herstel elektrische auto vaak onnodig duur

De bank keek met name naar de productiekosten van de batterijen bij de zeven grootste autofabrikanten. Die batterijen vertegenwoordigen momenteel nog een kwart tot 40 procent van de totale fabricagekosten van een elektrische auto. UBS voorspelt dat de batterijkosten over een goede twee jaar al gedaald zullen zijn tot minder dan 100 dollar per kWh. “Tegen 2025 zullen er niet zoveel redenen meer zijn om een auto met een verbrandingsmotor te kopen. Fabrikanten die zich nog steeds vastklampen aan dat soort modellen verliezen de slag van rivalen als Tesla en Volkswagen,’’ aldus onderzoeker Tim Bush. Hij denkt ook dat goedkopere batterijen de productie van hybride ev’s niet meer rendabel zal maken.

Marktaandeel

UBS voorspelt dat batterij-elektrische auto’s in 2025 17 procent van de wereldwijde autoverkopen voor hun rekening zullen nemen. Vijf jaar later kan dat marktaandeel dan zijn opgelopen naar 40 procent. Afgelopen maand was op de grootste automarkt in Europa, die in Duitsland, al acht procent van de verkochte elektrische auto’s all-electric en nog eens 20 procent hybride waarvan bijna de helft plug-in. In heel Europa kwam het aandeel elektrisch in het tweede kwartaal uit op ruim zeven procent.