GM roept auto’s terug wegens batterijbranden

General Motors heeft 68.667 Chevrolet Bolt elektrische auto’s terug geroepen omdat er brand kan ontstaan in de batterijen. Daarbij gaat het om 50.900 auto’s in de Verenigde Staten, de rest elders in de wereld. Bolt’s die dit jaar op de weg zijn gekomen, hebben geen last van het probleem omdat daar andersoortige batterijcellen in zitten.

General Motors meldde vorig maand al dat de verkeersveiligheidsdienst NHTSA een onderzoek instelde naar enkele incidenten met spontaan in brand gevlogen Bolt’s. Inmiddels zijn er vijf van dat soort gevallen bekend geworden. De branden zijn steeds ontstaan op het moment dat de batterijen volledig of nagenoeg volledig zijn opgeladen. Bij twee incidenten moesten inzittenden van de auto’s worden behandeld wegens rookinhalatie.

Terugroepen

GM weet nog niet precies wat de oorzaak is ‘maar heeft overeenkomsten gevonden bij de vijf incidenten, waaronder hoeveel de batterijen geladen waren en dat de cellen die in deze batterijen zijn verwerkt allemaal afkomstig zijn van een bepaalde fabriek van het Koreaanse LG Chem.’ Bij het terugroepen wil GM de software zodanig bijstellen dat de batterijen slechts tot 90 procent opgeladen kunnen worden. Aan een meer definitieve oplossing wordt nog gewerkt.

Eerder al moest Ford duizenden nieuwe Kuga’s terugroepen en de aflevering daarvan stil leggen omdat ook de batterijen in die auto in brand konden vliegen. Later werden soortgelijke gevallen bekend bij EV’s van BMW en Hyundai. Bij al deze modellen gaat het om hybride auto’s (PHEV) terwijl de Bolt van Chevrolet een batterij-elektrische wagen is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

GM roept auto’s terug wegens batterijbranden - Automobielmanagement.nl

GM roept auto’s terug wegens batterijbranden

General Motors heeft 68.667 Chevrolet Bolt elektrische auto’s terug geroepen omdat er brand kan ontstaan in de batterijen. Daarbij gaat het om 50.900 auto’s in de Verenigde Staten, de rest elders in de wereld. Bolt’s die dit jaar op de weg zijn gekomen, hebben geen last van het probleem omdat daar andersoortige batterijcellen in zitten.

General Motors meldde vorig maand al dat de verkeersveiligheidsdienst NHTSA een onderzoek instelde naar enkele incidenten met spontaan in brand gevlogen Bolt’s. Inmiddels zijn er vijf van dat soort gevallen bekend geworden. De branden zijn steeds ontstaan op het moment dat de batterijen volledig of nagenoeg volledig zijn opgeladen. Bij twee incidenten moesten inzittenden van de auto’s worden behandeld wegens rookinhalatie.

Terugroepen

GM weet nog niet precies wat de oorzaak is ‘maar heeft overeenkomsten gevonden bij de vijf incidenten, waaronder hoeveel de batterijen geladen waren en dat de cellen die in deze batterijen zijn verwerkt allemaal afkomstig zijn van een bepaalde fabriek van het Koreaanse LG Chem.’ Bij het terugroepen wil GM de software zodanig bijstellen dat de batterijen slechts tot 90 procent opgeladen kunnen worden. Aan een meer definitieve oplossing wordt nog gewerkt.

Eerder al moest Ford duizenden nieuwe Kuga’s terugroepen en de aflevering daarvan stil leggen omdat ook de batterijen in die auto in brand konden vliegen. Later werden soortgelijke gevallen bekend bij EV’s van BMW en Hyundai. Bij al deze modellen gaat het om hybride auto’s (PHEV) terwijl de Bolt van Chevrolet een batterij-elektrische wagen is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding