Baas Toyota: EV is een hype

Topman Akio Toyoda, die al eerder heeft uitgehaald naar Tesla, heeft scherpe kritiek op wat hij noemt de ‘buitensporige hype’ rond elektrische auto’s. Volgens Toyoda wordt daarbij geen rekening gehouden met de CO2 die wordt uitgestoten bij het opwekken van de elektriciteit en met de kosten van de hele transitie naar elektrisch rijden.

Als alle auto’s nu elektrisch zouden zijn, dan zou in Japan zelf de stroom komende zomer uitvallen, voorspelt Toyoda. Alleen al in dat land is tussen de 135 en 358 miljard dollar nodig om de voor EV’s benodigde infrastructuur te realiseren. “Als politici roepen: laten we alle auto’s die op diesel rijden in de ban doen, begrijpen ze dan wel wat dat eigenlijk betekent,’’ vraagt de bestuursvoorzitter van Toyota zich af. Toyoda waarschuwt ook, net als anderen, dat de hele auto-industrie zoals we die kennen instort als verbrandingsmotoren te snel worden verboden: “Dat kan uiteindelijk vele miljoenen banen kosten.’’

Waterstof
Toyoda’s uitlatingen passen overigens wel bij het feit dat Toyota meer dan andere fabrikanten de nadruk legt op waterstof als brandstof voor auto’s. Het Japanse merk heeft in dat kader begin deze maand laten weten dat het een Fuel Cell Business Group heeft opgericht die toezicht gaat houden op alle waterstofactiviteiten in Europa.

Baas Toyota: EV is een hype - Automobielmanagement.nl

Baas Toyota: EV is een hype

Topman Akio Toyoda, die al eerder heeft uitgehaald naar Tesla, heeft scherpe kritiek op wat hij noemt de ‘buitensporige hype’ rond elektrische auto’s. Volgens Toyoda wordt daarbij geen rekening gehouden met de CO2 die wordt uitgestoten bij het opwekken van de elektriciteit en met de kosten van de hele transitie naar elektrisch rijden.

Als alle auto’s nu elektrisch zouden zijn, dan zou in Japan zelf de stroom komende zomer uitvallen, voorspelt Toyoda. Alleen al in dat land is tussen de 135 en 358 miljard dollar nodig om de voor EV’s benodigde infrastructuur te realiseren. “Als politici roepen: laten we alle auto’s die op diesel rijden in de ban doen, begrijpen ze dan wel wat dat eigenlijk betekent,’’ vraagt de bestuursvoorzitter van Toyota zich af. Toyoda waarschuwt ook, net als anderen, dat de hele auto-industrie zoals we die kennen instort als verbrandingsmotoren te snel worden verboden: “Dat kan uiteindelijk vele miljoenen banen kosten.’’

Waterstof
Toyoda’s uitlatingen passen overigens wel bij het feit dat Toyota meer dan andere fabrikanten de nadruk legt op waterstof als brandstof voor auto’s. Het Japanse merk heeft in dat kader begin deze maand laten weten dat het een Fuel Cell Business Group heeft opgericht die toezicht gaat houden op alle waterstofactiviteiten in Europa.