Hyundai moet nog wel beslissen of het alleen auto’s in Zuid-Korea zelf of alle wereldwijd verkochte elektrische modellen onder handen gaat nemen, meldt Business Korea.

In brand vliegen

Hyundai is één van een reeks automerken die te kampen hebben met het in brand vliegen van elektrische auto’s zoals de Kona en de Ioniq. Bij het Zuid-Koreaanse merk zijn 15 gevallen bekend waarvan elf in eigen land. Soortgelijke problemen doen zich onder meer ook voor bij de Kuga PHEV van Ford en bij een aantal elektrische modellen van BMW en General Motors. De branden, soms bij rijdende auto’s en soms ook als ze gewoon stilstaan, worden toegeschreven aan fouten in de battery-packs. In het geval van Hyundai zijn die afkomstig van het eveneens Koreaanse LG dat ook veel andere internationale autofabrikanten van batterijen voorziet.

Kostbaar

Hyundai heeft de laatste tijd wereldwijd al duizenden auto’s teruggeroepen voor een software-update. Maar eind januari is weer een Kona in Zuid-Korea in de fik gevlogen. Het vervangen van de batterijen zelf zou een kostbare operatie worden. Als het om alle EV’s van Hyundai zou gaan, dan worden de kosten geschat op zeker 1,4 miljard dollar. Vandaar dat LG als fabrikant van de batterijen Hyundai probeert te overtuigen om de operatie voorlopig te beperken tot Zuid-Korea zelf.

Lees ook:
Hyundai Kona moet terug wegens brandgevaar
GM roept auto’s terug wegens batterijbranden