Het nieuwe systeem verbindt de bedrijfswagens van het merk, het dealernetwerk en de autofabrikant met elkaar. Het maakt gebruik van voertuiggegevens uit de auto zelf. Ford verwacht dat het niet-inzetbaar zijn van bedrijfswagens met zo’n 60 procent kan worden teruggebracht. Berijders ontvangen hiertoe onderhoudsadviezen op basis van de verzonden voertuigdata. De gegevens worden automatisch aangeleverd via het FordPass Connect-modem dat sinds halverwege 2019 standaard is ingebouwd in de Transit, Transit Custom, Transit Connect en Ranger. Technici schatten dat zo’n dertig procent van de pechoproepen kan worden voorkomen als klanten actie ondernemen naar aanleiding van de onderhoudsmeldingen.

Smart Maintenance

Met de functie Smart Maintenance kan onderhoud worden ingepland. Ook ontvangen gebruikers een melding wanneer er actie kan worden ondernomen om een defect te voorkomen. “Als voertuigen stilstaan, komt het werk van onze klanten stil te liggen”, zegt Hans Schep, General Manager, Commercial Vehicles, Ford Europa. “FORDLiive combineert actuele informatie met onze expertise op het gebied van bedrijfswagens. We blijven ons inzetten voor honderd procent productieve inzetbaarheid bij al onze klanten.”

FORDLiive wordt in 2021 geleidelijk geïntroduceerd in de Europese markten; naar verwachting kunnen Nederlandse klanten begin 2022 gebruikmaken van het systeem.

Lees ook:
Nieuwe generatie Ford Transit in 2023, inclusief volledig elektrische varianten