Tesla moet 285.000 auto’s in China terugroepen

De Chinese autoriteiten hebben Tesla opgedragen 285.000 auto’s ‘virtueel’ terug te roepen. Het gaat vooral om de Model 3 maar ook exemplaren van de Model Y, waarvan de software voor ‘driver assistance’ ongemerkt geactiveerd kan worden en zo voor ongelukken kan zorgen. Bijna 250.000 auto’s komen uit de Tesla-fabriek in Shanghai, de overige zijn ingevoerd uit de VS.

Tesla, dat het toch al moeilijk heeft in China, heeft snel haar excuus aangeboden voor het ongemak. De EV-fabrikant benadrukt daarbij dat het probleem zich niet voordoet in de Model S en Model X omdat de cruise control knop ergens anders op het dashboard zit.

Terugroepacties

In de Verenigde Staten regent het momenteel terugroepacties bij een reeks andere merken. Nissan, Porsche, Honda, Stellantis, Jaguar Land Rover, Kia en diverse merken van General Motors moeten samen tienduizenden auto’s naar de dealer halen in opdracht van de National Highway Traffic Safety Administration NHTSA. Bij een aantal Kia’s kan de stuurbekrachtiging opeens uitvallen, verschillende modellen van Land Rover kunnen elektrische gebreken vertonen waardoor zelfs de motor kan stoppen. Bij Nissan zou bij 139.000 auto’s de trekstang verbogen kunnen zijn, bij de RAM van Stellantis werkt het waarschuwingslichtje voor een te laag oliepeil soms niet en bij Chevrolet kan een loszittende krik voor schade zorgen.

Lees ook:
Elon Musk: ‘Bedrijven hamsteren computerchips als toiletpapier’

Tesla moet 285.000 auto’s in China terugroepen - Automobielmanagement.nl

Tesla moet 285.000 auto’s in China terugroepen

De Chinese autoriteiten hebben Tesla opgedragen 285.000 auto’s ‘virtueel’ terug te roepen. Het gaat vooral om de Model 3 maar ook exemplaren van de Model Y, waarvan de software voor ‘driver assistance’ ongemerkt geactiveerd kan worden en zo voor ongelukken kan zorgen. Bijna 250.000 auto’s komen uit de Tesla-fabriek in Shanghai, de overige zijn ingevoerd uit de VS.

Tesla, dat het toch al moeilijk heeft in China, heeft snel haar excuus aangeboden voor het ongemak. De EV-fabrikant benadrukt daarbij dat het probleem zich niet voordoet in de Model S en Model X omdat de cruise control knop ergens anders op het dashboard zit.

Terugroepacties

In de Verenigde Staten regent het momenteel terugroepacties bij een reeks andere merken. Nissan, Porsche, Honda, Stellantis, Jaguar Land Rover, Kia en diverse merken van General Motors moeten samen tienduizenden auto’s naar de dealer halen in opdracht van de National Highway Traffic Safety Administration NHTSA. Bij een aantal Kia’s kan de stuurbekrachtiging opeens uitvallen, verschillende modellen van Land Rover kunnen elektrische gebreken vertonen waardoor zelfs de motor kan stoppen. Bij Nissan zou bij 139.000 auto’s de trekstang verbogen kunnen zijn, bij de RAM van Stellantis werkt het waarschuwingslichtje voor een te laag oliepeil soms niet en bij Chevrolet kan een loszittende krik voor schade zorgen.

Lees ook:
Elon Musk: ‘Bedrijven hamsteren computerchips als toiletpapier’