Tesla, dat het toch al moeilijk heeft in China, heeft snel haar excuus aangeboden voor het ongemak. De EV-fabrikant benadrukt daarbij dat het probleem zich niet voordoet in de Model S en Model X omdat de cruise control knop ergens anders op het dashboard zit.
Terugroepacties
In de Verenigde Staten regent het momenteel terugroepacties bij een reeks andere merken. Nissan, Porsche, Honda, Stellantis, Jaguar Land Rover, Kia en diverse merken van General Motors moeten samen tienduizenden auto’s naar de dealer halen in opdracht van de National Highway Traffic Safety Administration NHTSA. Bij een aantal Kia’s kan de stuurbekrachtiging opeens uitvallen, verschillende modellen van Land Rover kunnen elektrische gebreken vertonen waardoor zelfs de motor kan stoppen. Bij Nissan zou bij 139.000 auto’s de trekstang verbogen kunnen zijn, bij de RAM van Stellantis werkt het waarschuwingslichtje voor een te laag oliepeil soms niet en bij Chevrolet kan een loszittende krik voor schade zorgen.
Lees ook:
Elon Musk: ‘Bedrijven hamsteren computerchips als toiletpapier’