GM moet ook nieuwe Chevy Bolt terugroepen

General Motors moet ook nieuwere exemplaren van de elektrische Chevy Bolt terugroepen omdat de batterijen in brand kunnen vliegen. Eerder werden om dezelfde reden 69.000 oudere auto’s van dat model teruggehaald maar nu komen daar nog eens 73.000 exemplaren uit 2019 tot en met 2021 bij. De operatie gaat General Motors naar schatting nog eens een miljard dollar kosten, bovenop de 800 miljoen dollar van de eerdere terugroepacties.

Opel, dat vroeger tot General Motors behoorde, moet daardoor ook de jongere exemplaren van de Ampera-e terughalen. Die Ampera is de Europese equivalent van de Chevrolet Bolt. In ons land zijn ongeveer 3.300 van die elektrische Opels verkocht. Ook Opel waarschuwt de eigenaren voor brandgevaar en raadt aan de auto in ieder geval niet 100 procent op te laden.

Derde keer

Het is de derde keer dat GM een terugroepactie voor de Bolt moet organiseren. GM stelt dat er bij haar vijf gevallen bekend zijn van in brand gevlogen auto’s. De autofabrikant adviseert bezitters van een Bolt die niet in een garage te parkeren. “In zeldzame omstandigheden kunnen de batterijen die aan GM voor deze voertuigen zijn geleverd twee fabricagefouten hebben in dezelfde batterijcel wat het risico op brand verhoogt,’’ aldus een verklaring. De batterijen zijn afkomstig van het Zuid-Koreaanse LG.

Niet de enige

De Chevy Bolt is niet de enige batterij-elektrische auto’s waarin spontaan brand kan ontstaan. Dergelijke problemen hebben zich ook voorgedaan bij onder meer de elektrische Ford Kuga, de Hyundai Kona en verschillende modellen van BMW. Ook die auto’s zijn steeds teruggeroepen om reparaties uit te voeren of de software te updaten.

GM moet ook nieuwe Chevy Bolt terugroepen - Automobielmanagement.nl

GM moet ook nieuwe Chevy Bolt terugroepen

General Motors moet ook nieuwere exemplaren van de elektrische Chevy Bolt terugroepen omdat de batterijen in brand kunnen vliegen. Eerder werden om dezelfde reden 69.000 oudere auto’s van dat model teruggehaald maar nu komen daar nog eens 73.000 exemplaren uit 2019 tot en met 2021 bij. De operatie gaat General Motors naar schatting nog eens een miljard dollar kosten, bovenop de 800 miljoen dollar van de eerdere terugroepacties.

Opel, dat vroeger tot General Motors behoorde, moet daardoor ook de jongere exemplaren van de Ampera-e terughalen. Die Ampera is de Europese equivalent van de Chevrolet Bolt. In ons land zijn ongeveer 3.300 van die elektrische Opels verkocht. Ook Opel waarschuwt de eigenaren voor brandgevaar en raadt aan de auto in ieder geval niet 100 procent op te laden.

Derde keer

Het is de derde keer dat GM een terugroepactie voor de Bolt moet organiseren. GM stelt dat er bij haar vijf gevallen bekend zijn van in brand gevlogen auto’s. De autofabrikant adviseert bezitters van een Bolt die niet in een garage te parkeren. “In zeldzame omstandigheden kunnen de batterijen die aan GM voor deze voertuigen zijn geleverd twee fabricagefouten hebben in dezelfde batterijcel wat het risico op brand verhoogt,’’ aldus een verklaring. De batterijen zijn afkomstig van het Zuid-Koreaanse LG.

Niet de enige

De Chevy Bolt is niet de enige batterij-elektrische auto’s waarin spontaan brand kan ontstaan. Dergelijke problemen hebben zich ook voorgedaan bij onder meer de elektrische Ford Kuga, de Hyundai Kona en verschillende modellen van BMW. Ook die auto’s zijn steeds teruggeroepen om reparaties uit te voeren of de software te updaten.