Mogelijk weer 30 miljoen auto’s met foute airbags Takata

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA onderzoekt of 30 miljoen auto’s van meer dan twintig verschillende merken nog altijd zijn uitgerust met airbags van het Japanse Takata. De airbags staan bekend als gevaarlijk omdat ze kunnen exploderen. Daarbij gaat het zowel om airbags die in nieuwe auto’s zijn aangebracht als om exemplaren die zijn gebruikt als vervanging bij eerdere terugroepacties.

Takata

Bij spontane ‘explosies’ van de inflators van de airbags zijn wereldwijd minstens 28 mensen om het leven gekomen waarvan 19 in de Verenigde Staten. De airbags van Takata hebben de afgelopen jaren al geleid tot het terugroepen van meer dan 100 miljoen auto’s, de grootste terugroepactie uit de geschiedenis. Het Japanse concern zelf is door het schandaal failliet gegaan en later overgenomen door een Chinese onderdelenfabrikant.

Alle grote merken

De NHTSA vreest echter dat er nog steeds tientallen miljoenen auto’s rondrijden met de gewraakte airbags. Daarbij gaat het om alle grote merken inclusief General Motors, Ford, Toyota, BMW, Honda, Nissan en Tesla. Geen van die bedrijven heeft tot nu toe commentaar gegeven op de nieuwe ontwikkeling. “Hoewel er geen actueel veiligheidsrisico is vastgesteld, is verder werk nodig om het toekomstige risico van niet-teruggeroepen foutieve inflators te evalueren,’’ legt de NHTSA uit.

Lees ook:
Weer dodelijk ongeval in VS door Takata-airbag

Mogelijk weer 30 miljoen auto’s met foute airbags Takata - Automobielmanagement.nl

Mogelijk weer 30 miljoen auto’s met foute airbags Takata

De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst NHTSA onderzoekt of 30 miljoen auto’s van meer dan twintig verschillende merken nog altijd zijn uitgerust met airbags van het Japanse Takata. De airbags staan bekend als gevaarlijk omdat ze kunnen exploderen. Daarbij gaat het zowel om airbags die in nieuwe auto’s zijn aangebracht als om exemplaren die zijn gebruikt als vervanging bij eerdere terugroepacties.

Takata

Bij spontane ‘explosies’ van de inflators van de airbags zijn wereldwijd minstens 28 mensen om het leven gekomen waarvan 19 in de Verenigde Staten. De airbags van Takata hebben de afgelopen jaren al geleid tot het terugroepen van meer dan 100 miljoen auto’s, de grootste terugroepactie uit de geschiedenis. Het Japanse concern zelf is door het schandaal failliet gegaan en later overgenomen door een Chinese onderdelenfabrikant.

Alle grote merken

De NHTSA vreest echter dat er nog steeds tientallen miljoenen auto’s rondrijden met de gewraakte airbags. Daarbij gaat het om alle grote merken inclusief General Motors, Ford, Toyota, BMW, Honda, Nissan en Tesla. Geen van die bedrijven heeft tot nu toe commentaar gegeven op de nieuwe ontwikkeling. “Hoewel er geen actueel veiligheidsrisico is vastgesteld, is verder werk nodig om het toekomstige risico van niet-teruggeroepen foutieve inflators te evalueren,’’ legt de NHTSA uit.

Lees ook:
Weer dodelijk ongeval in VS door Takata-airbag