Renault Zoe haalt 0 punten bij Euro-NCAP

De nieuwe Renault Zoe heeft 0 punten gehaald in de veiligheidstest van Euro-NCAP. Het is pas de derde keer dat een auto geen enkele ster scoort. De auto mag volgens het NCAP wel de weg op, omdat hij aan de normen voldoet, maar mist essentiële moderne veiligheidstechnologie. De Renault Groep scoort ook al slecht met de Dacia Spring want die haalde maar één ster.

‘De prestaties van de Zoe en de Dacia zijn nog slechter dan verwacht. Het jaar eindigt daarmee met een domper,’ stelt Euro NCAP in een lang persbericht: ‘Nu consumenten van alle kanten worden aangezet om over te stappen op batterij-elektrische auto’s, is het geen verrassing dat sommige fabrikanten meer betaalbare producten op de markt zetten die aantrekkelijker zijn voor een groter publiek.’

Slechte bescherming

‘Renault behoort tot de bedrijven die het eerst succesvol de markt voor zich hebben gewonnen met de populaire Zoe die gelanceerd is in 2013. De nieuwe Zoe, een facelift die in 2020 is geïntroduceerd, kreeg een aantal batterij-verbeteringen maar geen extra veiligheid. Integendeel, de in de stoel gemonteerde zij-airbag die voorheen het hoofd en de borstkas beschermde, is vervangen door een minder effectieve airbag die alleen de borstkas beschermt. De nieuwe Zoe biedt over de hele linie slechte bescherming bij ongelukken, slechte bescherming voor kwetsbare weggebruikers en mist technologie om ongevallen te voorkomen waardoor het niet voor enige ster in aanmerking komt.’

Laguna

Secretaris-generaal Michiel van Ratingen: “Renault stond eens synoniem voor veiligheid. De Laguna was de eerste auto die vijf sterren kreeg in 2001. Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoe en de Dacia Spring laten zien dat veiligheid nu nevenschade oploopt in de transitie naar elektrische auto’s. Het is cynisch om de consument een betaalbare groene auto te bieden als de prijs daarvoor een hoger risico op verwondingen bij een ongeval is. Vooral de ‘downgrading’ van de airbag door de fabrikant, terwijl de auto een facelift kreeg bij niet-veiligheidsaspecten is alarmerend.’’ Van Ratingen wijst er daarbij nadrukkelijk op dat andere elektrische modellen, zoals de Fiat 500E, wel 5 sterren behaalden.

Lees ook:
Dacia Spring wordt ‘schokkend betaalbaar’

Renault Zoe haalt 0 punten bij Euro-NCAP - Automobielmanagement.nl

Renault Zoe haalt 0 punten bij Euro-NCAP

De nieuwe Renault Zoe heeft 0 punten gehaald in de veiligheidstest van Euro-NCAP. Het is pas de derde keer dat een auto geen enkele ster scoort. De auto mag volgens het NCAP wel de weg op, omdat hij aan de normen voldoet, maar mist essentiële moderne veiligheidstechnologie. De Renault Groep scoort ook al slecht met de Dacia Spring want die haalde maar één ster.

‘De prestaties van de Zoe en de Dacia zijn nog slechter dan verwacht. Het jaar eindigt daarmee met een domper,’ stelt Euro NCAP in een lang persbericht: ‘Nu consumenten van alle kanten worden aangezet om over te stappen op batterij-elektrische auto’s, is het geen verrassing dat sommige fabrikanten meer betaalbare producten op de markt zetten die aantrekkelijker zijn voor een groter publiek.’

Slechte bescherming

‘Renault behoort tot de bedrijven die het eerst succesvol de markt voor zich hebben gewonnen met de populaire Zoe die gelanceerd is in 2013. De nieuwe Zoe, een facelift die in 2020 is geïntroduceerd, kreeg een aantal batterij-verbeteringen maar geen extra veiligheid. Integendeel, de in de stoel gemonteerde zij-airbag die voorheen het hoofd en de borstkas beschermde, is vervangen door een minder effectieve airbag die alleen de borstkas beschermt. De nieuwe Zoe biedt over de hele linie slechte bescherming bij ongelukken, slechte bescherming voor kwetsbare weggebruikers en mist technologie om ongevallen te voorkomen waardoor het niet voor enige ster in aanmerking komt.’

Laguna

Secretaris-generaal Michiel van Ratingen: “Renault stond eens synoniem voor veiligheid. De Laguna was de eerste auto die vijf sterren kreeg in 2001. Maar deze teleurstellende resultaten voor de Zoe en de Dacia Spring laten zien dat veiligheid nu nevenschade oploopt in de transitie naar elektrische auto’s. Het is cynisch om de consument een betaalbare groene auto te bieden als de prijs daarvoor een hoger risico op verwondingen bij een ongeval is. Vooral de ‘downgrading’ van de airbag door de fabrikant, terwijl de auto een facelift kreeg bij niet-veiligheidsaspecten is alarmerend.’’ Van Ratingen wijst er daarbij nadrukkelijk op dat andere elektrische modellen, zoals de Fiat 500E, wel 5 sterren behaalden.

Lees ook:
Dacia Spring wordt ‘schokkend betaalbaar’