De honingraat van een bijenvolk diende als inspiratie voor de Audi ontwerpers. Twintig jaar geleden begonnen ze met deze kennis te werken aan het huidige space frame dat bestaant uit geëxtrudeerde drukgegoten profielen. Een jaar na de IAA in 1993 introduceerde Audi zijn A8 als eerste ter wereld met een zelfdragende aluminium carrosserie die in grote series werd gebouwd. Van de 336 afzonderlijk componenten domineerden de plaatdelen voor profiel en knooppunten. Het samenstellen van het complete space frame is voor driekwart handenarbeid.

De ASF architectuur wordt sinds 1993 toegepast in de Audi A8 (1993), Audi A2 (2000), de Audi TT (2006) en de Audi R8 (2008) en de twee andere generaties van de Audi R8 (2002 en 2010). Sinds 1994 heeft het automobielconcern meer dan 75.000 auto’s volgens het ASF concept gebouwd.

IAA 2013

Op 12 september 2013 beleeft de nieuwe Audi A8 zijn beurspremière op de IAA in Frankfurt (van 12-22 september). Dankzij de ASF architectuur en de materiaalmix van aluminium en hogesterktestaal weegt de carrosserie van de nieuwe Audi A8 (foto onder) slechts 231 kg. Volledig uit staal zou de weegschaal 40 procent meer uitslaan. Daarmee komt het leeggewicht van de Audi A8 3.0 TFSI quattro met een normale wielbasis op een gewicht van 1.830 kg. Dat is dit segment van vierwielaangedreven auto’s het laagste gewicht.