Autorijden veiliger en efficiënter met next-generation in-car systemen

Eind november werden twee omvangrijke EU-projecten voor veiliger en zuiniger rijden afgerond, waarin TNO een belangrijke rol speelde. TNO toonde aan dat de nieuw ontwikkelde veiligheidssystemen hoge potentie hebben om ongevallen te voorkomen of op z’n minst de gevolgen ervan te verminderen; vooral bij kop-staart conflicten. En dat CO2-reductie gepaard kan gaan met verbetering van de reistijd door toepassing van coöperatief verkeersmanagement.

InteractIVe

Het onderzoeksproject interactIVe heeft nieuwe veiligheidssystemen (Advanced Driver Assistance: ADA) ontwikkeld die autonoom kunnen remmen en sturen. De bestuurder wordt voortdurend ondersteund en gewaarschuwd in potentieel gevaarlijke situaties. Daarnaast kunnen de systemen ook actief ingrijpen om inzittenden en kwetsbare weggebruikers te beschermen. In het project interactIVe (http://www.interactive-ip.eu) heeft TNO bijgedragen aan de evaluatie van de ontwikkelde ADA systemen. Daarbij toonden de systemen vooral bij kop-staart conflicten een hoog potentieel om ongelukken te voorkomen of tenminste de gevolgen ervan te verminderen.

eCoMove

Dit onderzoeksproject richtte zich op een geïntegreerde oplossing voor energie-efficiënt wegvervoer door automobilisten, vervoerders en wegbeheerders te helpen met het minimaliseren van onnodig verreden kilometers (geoptimaliseerde routing), het besparen van brandstof (eco-driving support) en met efficiënter verkeersmanagement (geoptimaliseerd netbeheer). Centraal in het project staat dat er theoretisch een minimaal energieverbruik haalbaar is met de perfecte ‘eco-driver ‘ die reist op het perfecte ‘eco-beheerde’ wegennet.

TNO ontwikkelde in dit project een coöperatieve verkeerslichtenregeling en een applicatie die op de snelweg snelheden en volgtijden van voertuigen optimaliseert. Om de verkeersmanagement- en verkeersregelapplicaties te ondersteunen ontwikkelde TNO het ecoStrategic Model dat informatie geeft over de huidige, verwachte en wenselijke verkeers- en emissiesituatie. Dit model heeft TNO onder meer toegepast op het stedelijk wegennet van Helmond. Daarbij bleek dat het mogelijk is om CO2 uitstoot te verminderen en tegelijkertijd de reistijd te verbeteren. Ook heeft TNO het al bestaande emissiemodel EnViVer verbeterd en uitgebreid zodat het binnen eCoMove applicaties gebruikt kon worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Autorijden veiliger en efficiënter met next-generation in-car systemen - Automobielmanagement.nl

Autorijden veiliger en efficiënter met next-generation in-car systemen

Eind november werden twee omvangrijke EU-projecten voor veiliger en zuiniger rijden afgerond, waarin TNO een belangrijke rol speelde. TNO toonde aan dat de nieuw ontwikkelde veiligheidssystemen hoge potentie hebben om ongevallen te voorkomen of op z’n minst de gevolgen ervan te verminderen; vooral bij kop-staart conflicten. En dat CO2-reductie gepaard kan gaan met verbetering van de reistijd door toepassing van coöperatief verkeersmanagement.

InteractIVe

Het onderzoeksproject interactIVe heeft nieuwe veiligheidssystemen (Advanced Driver Assistance: ADA) ontwikkeld die autonoom kunnen remmen en sturen. De bestuurder wordt voortdurend ondersteund en gewaarschuwd in potentieel gevaarlijke situaties. Daarnaast kunnen de systemen ook actief ingrijpen om inzittenden en kwetsbare weggebruikers te beschermen. In het project interactIVe (http://www.interactive-ip.eu) heeft TNO bijgedragen aan de evaluatie van de ontwikkelde ADA systemen. Daarbij toonden de systemen vooral bij kop-staart conflicten een hoog potentieel om ongelukken te voorkomen of tenminste de gevolgen ervan te verminderen.

eCoMove

Dit onderzoeksproject richtte zich op een geïntegreerde oplossing voor energie-efficiënt wegvervoer door automobilisten, vervoerders en wegbeheerders te helpen met het minimaliseren van onnodig verreden kilometers (geoptimaliseerde routing), het besparen van brandstof (eco-driving support) en met efficiënter verkeersmanagement (geoptimaliseerd netbeheer). Centraal in het project staat dat er theoretisch een minimaal energieverbruik haalbaar is met de perfecte ‘eco-driver ‘ die reist op het perfecte ‘eco-beheerde’ wegennet.

TNO ontwikkelde in dit project een coöperatieve verkeerslichtenregeling en een applicatie die op de snelweg snelheden en volgtijden van voertuigen optimaliseert. Om de verkeersmanagement- en verkeersregelapplicaties te ondersteunen ontwikkelde TNO het ecoStrategic Model dat informatie geeft over de huidige, verwachte en wenselijke verkeers- en emissiesituatie. Dit model heeft TNO onder meer toegepast op het stedelijk wegennet van Helmond. Daarbij bleek dat het mogelijk is om CO2 uitstoot te verminderen en tegelijkertijd de reistijd te verbeteren. Ook heeft TNO het al bestaande emissiemodel EnViVer verbeterd en uitgebreid zodat het binnen eCoMove applicaties gebruikt kon worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding