Dat blijkt uit een recente studie van Boston Consulting Group. Het Duitse autoconcern achter onder meer Audi, Porsche en Volkswagen staat in zijn sector niet alleen. De grootste 3 autobouwers ter wereld (Volkswagen, General Motors en Toyota) besteedden de afgelopen 5 jaar samen liefst 27,4 miljard dollar aan onderzoek en ontwikkeling.

Innovatie wordt steeds belangrijker. Bij de 3 autofabrikanten is het budget voor onderzoek en ontwikkeling in de afgelopen 5 jaar gestegen met 13 procent, terwijl de gezamenlijke omzet van het trio in die periode met 8 procent groeide. General Motors, Toyota en Volkswagen doen al lang veel meer dan alleen auto’s bouwen. Ze noemen zich leidende spelers in innovatie, bijvoorbeeld op het gebied van energieverbruik of in alternatieve brandstoffen. De technologie in de auto wordt steeds interactiever, waardoor zij al deels zelfstandig kunnen rijden. Autonoom parkeren is al lang geen utopie meer. Ford laat zich trouwens ook niet onbetuigd. Die toont op de Detroit Motor Show een conceptversie van zijn nieuwe pick-up F-150, boordevol radars en camera’s. Met zijn carrosserie in aluminium is de ’truck’ tot 320 kilo lichter dan zijn voorganger. Voor Ford hangt veel af van dat model, dat in de Verenigde Staten 32 procent van de omzet en 80 procent van de winst van de groep oplevert.

Bron: Autointernationaal