Elke auto bevat 65 kg draadproducten

FNsteel trad op als gastheer voor de persconferentie van de beurstandem wire en Tube in Düsseldorf. Het staaldraadconcern is een van 21 Nederlandse exposanten op wire 2014. Het staalbedrijf is gevestigd in Alblasserdam op het hetzelfde terrein als Nedstaal waar het ook uit voortkomt.

De oorsprong ligt echter in 1939 toen het als NKF Delft werd opgericht,  in 1974 overgenomen door Thyssen Stahl  en in 2000 opgesplitst in Nedstaal en Fundia Wire. Fundia Wire ging in 2004 op in Ovako en splitste zich in 2010/2011 weer af, waarbij het werd verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Hombergh Holdings, die de naam wijzigde in FNsteel met vestigingen in Finland en Zweden. Met 300 mensen in dienst haalde het staalbedrijf in 2012 een omzet van 160 miljoen euro.

Walsdraad

Frans Neutelings is commercieel directeur en gastheer van de wire Tube delegatie uit Düsseldorf. Samen met product manager Tjitze Postma vertelden ze over hun staalbedrijf dat walsdraad produceert voor de automotive, engineering en machinebouw en draadproducten  door hun klanten wordt ingezet voor de productie van  onder andere lagers, kruiskoppelingen, bouten, moeren en veren. Het is wereldwijd een ontzettende grote afzetmarkt. ‘In elke auto zit voor ongeveer 65 kg aan draadproducten (lagers, veren, et cetera zie afbeelding). Onze productmix bestaat voor 66 procent uit  staal voor koudgevormde producten, 13 procent kogellagerstaal, 11 procent zit in de productie van veren staal, 3 procent in kettingen, 3 procent in koolstofstaal 3 procent en tot slot 2 procent in lasdraad’, vertelt Neutelings.

Van knuppels naar draad

Postma vertelde in vogelvlucht over de productie van het draadstaal. ‘Ons uitgangsmateriaal zijn stalen knuppels die we betrekken van Nedstaal en Stahlwerk Ruhrort  in Duisburg. De stalen knuppels waarvan 150  ton (= 80 knuppels) tegelijkertijd in de gloeioven kunnen, zijn vierkant 155 mm met een lengte van 10 meter  met  een  gewicht  van  1.800  kg.  Na  2  uur  in  de  opwarmoven met een temperatuur van 1.050 graden worden de gloeiende knuppels naar de walsstraat  geleid waar 28 walsen staan opgesteld.

Een voorstraat met 8 walsen walst de knuppels met een beginsnelheid  van 10 cm per seconde naar een diameter van 45 mm en afhankelijk van de latere toepassing worden in het vervolgtraject alle of een deel van de 20 walsen gebruikt om de draad te walsen naar een diameter van 5,5 tot 16 mm (Morgan Line) of naar een diameter van 16,5 – 30 mm (Garret-Line). Dat gebeurt met een maximale snelheid van 100 meter per seconde en levert in  bij een diameter van 5,5 mm een draad op van 10  km lengte.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Elke auto bevat 65 kg draadproducten - Automobielmanagement.nl

Elke auto bevat 65 kg draadproducten

FNsteel trad op als gastheer voor de persconferentie van de beurstandem wire en Tube in Düsseldorf. Het staaldraadconcern is een van 21 Nederlandse exposanten op wire 2014. Het staalbedrijf is gevestigd in Alblasserdam op het hetzelfde terrein als Nedstaal waar het ook uit voortkomt.

De oorsprong ligt echter in 1939 toen het als NKF Delft werd opgericht,  in 1974 overgenomen door Thyssen Stahl  en in 2000 opgesplitst in Nedstaal en Fundia Wire. Fundia Wire ging in 2004 op in Ovako en splitste zich in 2010/2011 weer af, waarbij het werd verkocht aan de Nederlandse investeringsmaatschappij Hombergh Holdings, die de naam wijzigde in FNsteel met vestigingen in Finland en Zweden. Met 300 mensen in dienst haalde het staalbedrijf in 2012 een omzet van 160 miljoen euro.

Walsdraad

Frans Neutelings is commercieel directeur en gastheer van de wire Tube delegatie uit Düsseldorf. Samen met product manager Tjitze Postma vertelden ze over hun staalbedrijf dat walsdraad produceert voor de automotive, engineering en machinebouw en draadproducten  door hun klanten wordt ingezet voor de productie van  onder andere lagers, kruiskoppelingen, bouten, moeren en veren. Het is wereldwijd een ontzettende grote afzetmarkt. ‘In elke auto zit voor ongeveer 65 kg aan draadproducten (lagers, veren, et cetera zie afbeelding). Onze productmix bestaat voor 66 procent uit  staal voor koudgevormde producten, 13 procent kogellagerstaal, 11 procent zit in de productie van veren staal, 3 procent in kettingen, 3 procent in koolstofstaal 3 procent en tot slot 2 procent in lasdraad’, vertelt Neutelings.

Van knuppels naar draad

Postma vertelde in vogelvlucht over de productie van het draadstaal. ‘Ons uitgangsmateriaal zijn stalen knuppels die we betrekken van Nedstaal en Stahlwerk Ruhrort  in Duisburg. De stalen knuppels waarvan 150  ton (= 80 knuppels) tegelijkertijd in de gloeioven kunnen, zijn vierkant 155 mm met een lengte van 10 meter  met  een  gewicht  van  1.800  kg.  Na  2  uur  in  de  opwarmoven met een temperatuur van 1.050 graden worden de gloeiende knuppels naar de walsstraat  geleid waar 28 walsen staan opgesteld.

Een voorstraat met 8 walsen walst de knuppels met een beginsnelheid  van 10 cm per seconde naar een diameter van 45 mm en afhankelijk van de latere toepassing worden in het vervolgtraject alle of een deel van de 20 walsen gebruikt om de draad te walsen naar een diameter van 5,5 tot 16 mm (Morgan Line) of naar een diameter van 16,5 – 30 mm (Garret-Line). Dat gebeurt met een maximale snelheid van 100 meter per seconde en levert in  bij een diameter van 5,5 mm een draad op van 10  km lengte.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding