Dat zei hij tegen Financial Times. Eerder had hij op Twitter geschreven: ‘Intense effort underway at Tesla to develop a practical autopilot system for Model S’ en ‘Engineers interested in working on autonomous driving, pls email autopilot@teslamotors.com. Team will report directly to me’. Gedurende het interview met Financial Times sprak Musk over de zelfrijdende technologie in de zin van een ‘auto-pilot’ die aan- en uitgeschakeld kan worden zoals in een vliegtuig. Een volledige autonoom rijdende auto dat alleen door computers wordt bestuurd, is met de huidige technologie te gevaarlijk, zegt hij. "We zouden binnen drie jaar moeten kunnen realiseren dat de auto negentig procent van de afgelegde kilometers autonoom rijdt maar een volledig autonoom rijdende auto is voor de nabije toekomst waarschijnlijk een brug te ver."

Behalve Tesla werken ook Mercedes en Nissan aan deze technologie. Ook zij willen de eerste zijn die met een autonoom rijdende auto voor de openbare weg op de markt komen. Zij spreken over het jaar 2020. Mercedes liet vorige maand al een S-Klasse prototype een route van bijna honderd kilometer rijden in Duitsland. Nissan toonde een zelfrijdende auto op basis van de Leaf op zijn event Nissan 360 in Arizona.

Tesla ondervindt in Amerika de nodige tegenwerking, nu het merk in verschillende staten is geblokkeerd door zelfbenoemde ‘free-marketers’  die daarmee hopen de meer traditionele merken te beschermen. Hoe dan ook, in 2013 verkocht Tesla achttienduizend exemplaren en was daarmee de nummer drie in het rijtje van bestverkopende plug-in auto’s en in de categorie van luxe sedans. De Model S versloeg daarmee de Mercedes S-Klasse.