De basis voor de prijs is een studie van het Center of Automotive Management (CAM) in het Duitse Bergisch Gladbach en consultancybureau Pricewaterhouse Coopers (PwC). Voor het negende achtervolgende jaar zijn daarbij achttien wereldwijde automotive groepen en 52 merken systematisch onderzocht en beoordeeld op basis van kwantitatieve en kwalitatieve criteria. Alleen nieuwe ontwikkelingen die voor consumenten een duidelijke toegevoegde waarde hebben, worden door het centrum als innovatie aangemerkt. Bovendien moeten de innovaties al zijn voorgesteld in prototypes of al beschikbaar zijn in serieproductie. Het CAM werd in 2004 opgericht door Stefan Bratzel. Het is een onafhankelijk instituut voor empirisch onderzoek op het gebied van auto’s en mobiliteit en het geeft strategische adviezen.

Mercedes-Benz  kreeg de onderscheiding vanwege ‘het enorme aantal innovaties’. Behalve de titel ‘Most Innovative Group’ behaalde Mercedes-Benz ook de eerste plaats in de categorieën ‘Vehicle Concepts’ en ‘Safety Systems’. Mercedes haalde een totaalscore van 170 punten waarmee het merk laat zien  van alle automerken de grootste innovatiekracht te hebben. Professor Stefan Bratzel van CAM benadrukt bovendien dat de meest innovatieve modellen bij Mercedes-Benz te vinden zijn, namelijk de S-, E- en C-Klasse.
Bij de uitreiking van de Award werden Magic Body Control en Distronic Plus met stuurassistent en Stop&Go Pilot onderscheiden. Ook de S 400 Hybrid viel in de prijzen. Mercedes-Benz won dankzij de perfecte aerodynamica van de modellen en het grote aantal veiligheidsinnovaties de titels ‘Most Innovative Group’, ‘Vehicle Concepts’ en ‘Safety Systems’.

De S- en GLA-klasse zijn de meeste gestroomlijnde auto’s in hun segment. De CLA BlueEfficiency heeft met een Cw-waarde van slechts 0,22 en een frontaal oppervlak van 0,49 m2 zelfs het wereldrecord voor serieproductieauto’s op zijn naam staan. Winnende veiligheidsinnovaties zijn onder meer BAS PLUS met kruispuntassistent, Nachtzichtassistent plus (dat zowel mensen als dieren herkent) en PRE-SAFE PLUS. Dit systeem speelt nu ook in op gevaarlijke situaties die kunnen ontstaan door achteropkomend verkeer. Professor Stefan Bratzel van het CAM: "Mercedes-Benz introduceert zijn innovaties tegenwoordig sneller dan ooit in alle segmenten. Maar liefst negentien systemen die bijdragen aan ongevalvrij rijden zijn zowel in de E- als de C-Klasse te vinden."