Een klant berichtte op het forum van de Tesla Motors Club dat hij een ethernetkabel had gemanipuleerd en in het computersysteem van een Model S kon komen. Het netwerk gaf toegang tot drie ip-adressen en via een aangepast Linux backend tot de middenconsole en het dashboard inclusief de navigatie. Maar ook tot een onbekend  device waarmee waarschijnlijk toegang kan worden verkregen tot componenten van de aandrijflijn.
De eigenaar kreeg drie weken later een telefoontje van Tesla met de mededeling dat de ingenieurs hadden geconstateerd dat er een poging was gedaan tot het hacken van zijn auto. Nadat hij liet weten dit zelf te hebben gedaan om in het diagnosesysteem te komen voor het ophalen van data zoals snelheid en vermogen, werd hem verteld dat dit gezien kan worden als ‘industriële spionage’. Hem werd dringend geadviseerd ermee op te houden om de garantie niet te verspelen. Tesla heeft intussen de zaak serieus opgevat en ‘hacking princes’ Kristin Paget (Microsoft en Apple) ingehuurd.

Dat neemt niet weg dat onlangs in aangetoond dat de Tesla Model S nog steeds kan worden gehackt. TIjdens de SyScan Conferentie in Beijing eerder deze maand vroegen de organisatoren of er mensen waren die dachten dat zij de Tesla Model S zouden kunnen hacken. Degenen die daartoe in staat zouden zijn, maakten kans op tienduizend dollar, uitgeloofd door Tesla-eigenaar Musk. Nog geen twee weken later had, volgens de South China Monitoring Past, een Chinees team van de Zhejiang Universiteit de elektrische luxe sedan gekraakt. Terwijl de auto in beweging was, konden op afstand de portieren worden ontgrendeld, de settings gewijzigd, de claxon gebruikt, het zonnedak geopend en de lichten ontstoken. Dit zou inhouden dat, als hackers meer tijd zouden hebben, zij ook in een geparkeerde Tesla zouden kunnen komen en toegang hebben tot de afgelegde routes, contacten en alles wat via het centrale infotainment systeem beschikbaar is.

De organisatoren hebben de bevindingen doorgegeven aan Tesla. De tienduizend dollar van Musk gaat overigens aan de neus van de universiteit voorbij omdat ‘het team er niet in is geslaagd het motormanagement te hacken. (HHemmes)

 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding