Experts bij het merk verwachten dat het gebruik van gereedschap uit een 3D-printer sterk zal toenemen in het productieproces.

Tijdens 3D-printen wordt kunststof gesmolten en in opeenvolgende lagen gelegd van precies 0,25 mm elk. Het gebruikte kunststof is licht, stevig en veelzijdig. Holle ruimten en uitstekende delen worden ondersteund met materiaal dat later met behulp van een soort vaatwasser verwijderd kan worden. Vergeleken met conventionele, gefreesde gietvormen en mallen van hars, zijn de productiekosten van de hulpmiddelen uit de 3D-printer tot wel negentig procent lager. Bovendien is het geprinte gereedschap al na zo’n acht uur klaar voor gebruik en tot zeventig procent lichter. Nog een voordeel is volgens Opel dat deze tools mechanisch en chemisch kunnen worden bewerkt. Met de computer kunnen ze bovendien in enkele minuten ergonomisch worden aangepast. "Wij kunnen het gereedschap voor elke assemblagesituatie aanpassen en het nog gebruiksvriendelijker maken", zegt Sascha Holl,  Virtual Simulation Engineer bij Opel.

De Adam Rocks wordt in oktober gelanceerd. De autofabrikant gebruikt in Eisenach onder meer een mal uit een 3D-printer voor de naamlogo’s op de zijkant van dit model. Bij de voorruit wordt een 3D geprinte geleider gebruikt om de montage te vereenvoudigen en een nauwkeurige positionering te garanderen. Ander geprint gereedschap wordt gebruikt om de chromen dorpelplaten van de Adam Rocks vast te maken en het standaard stoffen Swing Top-dak te installeren. In totaal zijn zo’n veertig van dergelijke assemblagetools in Eisenach in gebruik.

Bij de productie van de Insignia en Cascada zet Opel al geprint gereedschap in. Ook de nieuwe Corsa en Vivaro, alsmede de Mokka, die later dit jaar van de band rolt in Zaragoza, worden gebouwd met behulp van gereedschap uit de 3D-printer.