De composieten van TenCate gelden in de branche al jarenlang als de beste in hun soort. Tot nu toe werden ze toegepast in de lucht- en ruimtevaartindustrie, bijvoorbeeld in de vleugels van de Airbus A380. Ook is TenCate bijvoorbeeld hofleverancier voor het Pentagon met vlamwerende weefsels voor gevechtspakken en heeft het bedrijf wereldwijd naam gemaakt met hoogwaardige kunstgrasvelden.
Er is nu een nieuwe veelbelovende afzetmarkt bijgekomen, namelijk de auto-industrie. TenCate sloot eerder dit jaar een deal met Adler, toeleverancier van Alfa Romeo. Jaarlijks gaat men composiet leveren voor 3,5 duizend chassis van koolstofvezel, het frame van de nieuwe 4C. Alfa Romeo is net als andere autofabrikanten op zoek naar nieuwe, gewichtbesparende oplossingen. Want hoe lichter het voertuig is, des te minder energie nodig is voor de aandrijving. TenCate stelt met zijn lichtgewicht composieten de oplossing te hebben.
Voor de Duitse collega’s van Alfa Romeo heeft TenCate een velg van thermoplastisch composiet ontwikkeld. Die is sterker dan staal en lichter dan aluminium. Helaas heeft de Nederlandse uitvinding niet tot een concrete order van onze oosterburen geleid. Dat had met de aantallen te maken. De Duitsers wilden er direct tienduizenden per jaar van hebben en dat is een aantal dat TenCate nog niet kan produceren. Voor het beleveren van Adler c.q. Alfa Romeo hoefde de productie-infrastructuur in de fabriek van TenCate minder ingrijpend te worden aangepast. Het bedrijf wil met deze afnemer eerst kijken hoe de fabricage verloopt en pas dan beslissen of er alsnog velgen voor Duitse autofabrikanten gefabriceerd gaan worden.
Het composiet dat TenCate voor de 4C gebruikt, is het zogeheten thermoset waarbij het chassis grotendeels handmatig in de Adler fabriek wordt vervaardigd. Bij thermoplastisch composiet is dat anders want dan levert TenCate plaatmateriaal waar de gebruiker vervolgens mee aan de slag gaat. In dit geavanceerde materiaal ziet het bedrijf overigens wel enorm veel potentie want het is nóg duurzamer en razendsnel te verwerken. Grootste drempel blijft vooralsnog de prijs. Staal is nog altijd acht tot tien keer goedkoper dan deze nieuwste generaties koolstofvezel.
De deal met Alfa Romeo betekent wel het begin van een nieuwe markt die op den duur een aanzienlijke bijdrage moet leveren aan de groei van TenCate. Het is een stap die helemaal past in de strategie van het concern. TenCate denkt namelijk een prima alternatief voor aluminium in huis te hebben. (bron: Autointernationaal.nl)