Nanoslide is een cilinderbeschermlaag die de wrijving in de motor vermindert. De technologie heeft ook bijgedragen tot het behalen van de eerste constructeurstitel van Mercedes-Benz in de Formule 1. De V6-turbomotor van de kampioensauto (de Mercedes  PU 106A Hybrid) profiteert van de voordelen Nanoslide. De wanden van de cilinders worden door middel van twin-wire arc spraying (TWAS) in het aluminium motorblok voorzien van een extreem dunne beschermlaag op basis van een legering van ijzer en koolstof. Er ontstaat een nano- tot ultrafijne, wrijvingsbestendige materiaalsamenstelling met microporeusheid. Hierdoor wordt de smering gewaarborgd en kunnen de zware gietijzeren cilinderbussen van meerdere millimeters dik worden vervangen door een aluminium cilinderblok. Het resultaat is een spiegelglad oppervlak met tot de helft minder wrijving tussen zuigers, zuigveren en cilinderwand plus een gewichtsbesparing van meerdere kilo’s. Daardoor kan het brandstofverbruik worden verlaagd. Omdat met name in deellastgebied tot 25 procent  van de energie van de brandstof verloren gaat aan wrijving zijn hierdoor besparingen van enkele procenten realiseerbaar.

Mercedes-Benz introduceerde de gepatenteerde technologie in 2013 op grote schaal op de Amerikaanse markt in de V6-turbo benzinemotoren. In datzelfde jaar nam Gebr. Heller Maschinenfabrik GmbH de doorontwikkelde productie-installaties in gebruik. Nanoslide-technologie wordt inmiddels ook  toegepast in de vier- en achtcilindermotoren van de nieuwste generatie van Mercedes-AMG.

De R&D 100 Award staat bekend als de ‘Oscar voor uitvindingen’ en onderscheidt jaarlijks honderd belangrijkste technologische producten die in het voorafgaande jaar op de markt zijn gebracht. De prijs werd in 1963 voor het eerst uitgereikt. Tot de innovaties die sinds 1963 zijn bekroond behoren innovaties als bijvoorbeeld het flitsblokje (1965), de bankautomaat (1975), de halogeenlamp (1974), het faxapparaat (1975), het lcd-scherm (1980), de Kodak foto-cd (1991), de tegen kanker ingezette stof Paclitaxel (1993), het chiplaboratorium (1996) en de hdtv (1998).
Onder de winnaars van dit jaar bevinden zich het high-performance silicon-based plug-in hybrid ev oplaadapparaat (energie), de RF-DPF dieselpartikelsensor (milieutechnologieën),  de APAR – radar voor voertuigveiligheid en de 100-graden-voetgangerdetectorboog (car communication).