Het gaat om warmgewalste staalplaat XPF-staal (eXtra Processing Formability). De XPF-staalsoorten zijn door de r&d-teams van Tata Steel in IJmuiden ontwikkeld en zullen ook in IJmuiden worden geproduceerd. Tata Steel zegt het eerste staalbedrijf in Europa te zijn dat autofabrikanten kan voorzien van staalsoorten ‘die superieure constructie-eigenschappen bieden om significante gewichtsbesparingen in het chassis te realiseren’, aldus Tata. XPF staal stelt autofabrikanten in staat chassisonderdelen te maken die tien procent lichter zijn. Bovendien kunnen met dit staal de productiekosten van onderdelen tot vijftig procent worden gereduceerd. Dat zou mogelijk zijn doordat het gemak waarmee ze kunnen worden vervormd, wordt gecombineerd met een ongekend hoge sterkte.

Tata Steel legt zich erop toe continu nieuwe producten met verbeterde prestaties te ontwikkelen en op de markt te brengen. Deze innovatieve producten leveren klanten concurrentievoordeel op in hun markten. XPF staal is een belangrijke nieuwe toevoeging aan de toenemende reeks geavanceerde staalsooorten, waaronder, High Strength Low Alloy (HSLA), Dual Phase (DP) en Hot Forming stalen. Autofabrikanten vragen om nieuwe hogesterktestaalsoorten die goed presteren op het gebied van veiligheid, maar ook het gewicht van auto’s helpen reduceren.