In Nederland rijden inmiddels twee XL1’s, met de chassisnummers 17 en 38. Wereldwijd zijn 150 van de 200 voor klanten beschikbare XL1’s verkocht. Chassisnummer 200, de laatste uit de serie, gaat naar de geestelijke vader van dit technische wonder op wielen: Volkswagen-topman Ferdinand Piëch.

Zonder spiegels

De straattoelating voor de XL1 vereiste een speciale permissie van de RDW. In plaats van conventionele buitenspiegels heeft de XL1 als eerste auto op de Nederlandse wegen e-Mirrors, ofwel camera’s die het gebied achter de auto zichtbaar maken op twee displays. 

Rijdend innovatiecentrum

Aan zo’n beetje elk onderdeel van de tweezits Volkswagen XL1 zit een verhaal van vernieuwing. De speciale e-Mirrors dragen bijvoorbeeld bij aan de extreem gunstige luchtweerstand van de XL1, met een Cw-waarde van 0,189 de laagste ter wereld. Ten behoeve van een zo laag mogelijk gewicht (totaal: 795 kg) zijn veel structuur- en carrosseriedelen van koolstofvezel, de zijruiten van polycarbonaat en de versnellingsbak van magnesium.

200 km/h met 48 pk

De plug-in hybride-aandrijflijn van de XL1 bestaat uit een tweecilinder TDI-dieselmotor (48 pk) en een e-motor (27 pk). De XL1 heeft een begrensde topsnelheid van 160 km/h; de aerodynamica is zo efficiënt dat een topsnelheid van 200 km/h mogelijk zou zijn met de 48 pk dieselmotor. De energiezuinigheid komt ook tot uiting in het officieel vastgestelde verbruik van 1 op 111. Én in het feit dat de XL1 voor het aanhouden van een constante snelheid van 100 km/h maar 8,4 pk nodig heeft.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding