Afgelopen november, op de LA Auto Show vierde de Golf SportWagen HyMotion (Hydrogen Motion) zijn werelddebuut. Volkswagen beloofde dat de Golf het eerste model zal zijn dat beschikbaar komt met alle aandrijflijnen: benzine, diesel, gas, elektrisch en dus ook waterstof.

De Golf SportWagen HyMotion is de eerste brandstofcel hybride die is gebaseerd op het nieuwe MQB-platform, dat vorig jaar debuteerde met de Golf VII.

Ook Audi onthulde een brandstofcelauto, de A7 Sportback h-tron quattro concept, een plug-in hybride brandstofcelversie met twee elektromotoren voor aandrijving op alle vier wielen.  

Verder bracht Volkswagen twee prototypes van de Passat HyMotion en van de Audi A7 h-tron mee naar L.A. voor korte demonstratieritten met de media.

Alle drie modellen zijn uitgerust met dezelfde, vierde generatie brandstofcel, die in Volkswagen’s Technology Center for Electric Traction* zijn ontwikkeld. Volgens Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, bestuurslid voor Technische ontwikkeling bij Audi, wordt inmiddels gewerkt aan de vijfde generatie, waarover we waarschijnlijk eind 2015 meer zullen horen. De Volkswagen Groep heeft in tegenstelling tot zijn Japanse concurrenten gekozen voor de ontwikkeling van alternatieve aandrijflijnen voor bestaande en nieuwe modellen, die worden gebouwd op de MQB (modulaire quer baukasten)-architectuur van VW en de MLB (longitudional) van Audi.

De korte testrondjes door het centrum van Los Angeles met zowel de Passat HyMotion als de A7 h-tron quattro prototypes boden genoeg gelegenheid om te ervaren dat het rijden met een brandstofcelauto hetzelfde gevoel geeft als elektrisch rijden, met een groot koppel dat onmiddellijk beschikbaar is. Zowel de Audi als de Passat hebben 170 kW/228 pk en 540 Nm koppel. De Passat heeft echter een 1.1 kWh accupakket, een stuk kleiner en lichter dan het 8.8 kWh accupakket in de Audi. Dat verschil merk je bij het rijden: de Audi voelt wat logger aan. Binnenin zijn beide varianten stil en ze zijn met hun automatische transmissie gemakkelijk te rijden.

In 2009 sprak Volkswagen de verwachting uit een doorbraak van de auto met brandstofcel niet vóór 2020 te verwachten. In Los Angeles zei Volkswagen’s ontwikkelingschef Dr. Heinz-Jakob Neusser: "Wij zijn daar nog steeds van overtuigd, maar het zal een belangrijke aanvulling blijven in onze strategie. Het wachten is niet alleen op de infrastructuur, maar ook op alternatieve energie, anders heeft de brandstofcel geen zin."

Een jaar geleden meldde VW van plan te zijn in 2018 in elk segment elektrische auto’s aan te bieden en tot die tijd 85 miljard euro te investeren in nieuwe modellen en innovatieve technologie. Die doelstelling werd door Bestuursvoorzitter Prof.Dr. Martin Winterkorn nog eens bevestigd. "De Groep heeft de expertise en financiële mogelijkheden om onze leidende positie op technologisch gebied uit te bouwen en onze doelen voor 2018 te bereiken."

* Volkswagen is in de jaren ’90 gestart met onderzoek naar het potentieel van de brandstofcel en de toepassing van deze technologie in productiewagens. In 2001 ging de bouw van start van Technology Center for Electric Traction, vlak bij het hoofdkantoor in Wolfsburg. De infrastructuur omvat een waterstofstation. Volkswagen produceert de waterstof van hernieuwbare zonne-energie.  (HHemmes)