Consumer Electronics Show start met autobazen Zetsche en Fields

Bij de openingsspeeches voor de CES in Las Vegas is de auto-industrie zwaar vertegenwoordigd. De show, waarop tot voor kort alleen maar elektronicafabrikanten te vinden waren, ging maandag van start met een speech van ceo Dieter Zetsche van Mercedes-Benz. Dinsdag werd geopend met een andere autobaas, namelijk ceo Mark Fields van Ford.

Mercedes besloot kort geleden de F 015 Luxury in Motion, een concept voor een zelfrijdende auto, niet in Detroit te onthullen maar op de CES in Las Vegas. Met die F 015 proberen de Duitsers de toekomst van transport te herdefiniëren. De concept car is ongeveer ze groot als een S-Klasse. "Wie uitsluitend naar de technologie kijkt, zal niet kunnen bevroeden hoe autonoom rijden onze samenleving zal veranderen," zei Zetsche. De auto ontwikkelt zich van vervoermiddel tot een mobiele leefruimte." e F 015 heeft geen B-stijlen en portieren die tot 90 graden openen. Het interieur is uitgerust met luxe draaistoelen.
Chevrolet gaf op de CES onverwacht al een voorproefje van de nieuwe generatie Volt, die tegen het eind van dit jaar op de markt komt. De auto wordt aanstaande maandag officieel op de autoshow van Detroit onthuld. Details werden dan ook niet verstrekt, maar achter de schermen werd duidelijk dat de auto in de elektrische mode een ‘belangrijk grotere afstand’ zal kunnen afleggen. Te zien is in ieder geval dat het interieur wat ruimer en luxueuzer is uitgevoerd. GM hoopt hiermee de Volt weer in beeld te brengen. In Amerika daalde de verkoop in 2014 met dertig procent naar slechts zeventien honderd exemplaren.
BMW laat zien hoe laserlicht wordt gekoppeld aan de navigatie om bochten ruim van te voeren te verlichten en hoe Dynamic Light Spot mens en dier tot honderd meter voor de auto verlicht.
Audi stuurde enkele journalisten met een autonoom rijdende A7 van Silicon Valley op pad naar de beurs CES. De rit van bijna negenhonderd kilometer is georganiseerd door Volkswagen Electronics Research Laboratory en de R&D-afdeling van de Volkswagen Groep. Volkswagen introduceerde in Las Vegas een verbeterde versie van het beweegscherm in de Golf R Touch Concept. Daarin is ook de connectiviteit belangrijk verbeterd. Volgens grote baas Martin Winterkorn komen de twee belangrijkste uitvindingen van de vorige eeuw, namelijk de auto en de computer, steeds dichter bij elkaar. "We moeten de toekomstige mobiliteit ontwerpen met nog intelligentere oplossingen met inbegrip van meer connectiviteit", aldus Winterkorn. Ook Volkswagen richt zich op technologie voor de zelfrijdende auto, maar laat in de Golf R Touch zien hoe een infotainmentsysteem reageert op bewegingen.
Ondanks de steeds toenemende complexiteit en het aantal functies, is dit concept toch bedoeld om de mate van afleiding van de bestuurder te reduceren met behoud van maximale personalisatie en een intuïtieve bediening. In de concept car gaan bijna alle controles via touchscreens en sensorschakelaars. Daarom is de Golf R Touch uitgerust met drie displays, te beginnen met de hires infotainmentsysteem touchscreen van 12,8 inch. Daaronder zit een Control Center (8 inch met touch feedback) voor klimaatbeheersing en mediafuncties te bedienen – en een Active Information Display (12,3 inch).
(HHemmes)

Zie ook: Toyota geeft patenten FCEV vrij   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Consumer Electronics Show start met autobazen Zetsche en Fields - Automobielmanagement.nl

Consumer Electronics Show start met autobazen Zetsche en Fields

Bij de openingsspeeches voor de CES in Las Vegas is de auto-industrie zwaar vertegenwoordigd. De show, waarop tot voor kort alleen maar elektronicafabrikanten te vinden waren, ging maandag van start met een speech van ceo Dieter Zetsche van Mercedes-Benz. Dinsdag werd geopend met een andere autobaas, namelijk ceo Mark Fields van Ford.

Mercedes besloot kort geleden de F 015 Luxury in Motion, een concept voor een zelfrijdende auto, niet in Detroit te onthullen maar op de CES in Las Vegas. Met die F 015 proberen de Duitsers de toekomst van transport te herdefiniëren. De concept car is ongeveer ze groot als een S-Klasse. "Wie uitsluitend naar de technologie kijkt, zal niet kunnen bevroeden hoe autonoom rijden onze samenleving zal veranderen," zei Zetsche. De auto ontwikkelt zich van vervoermiddel tot een mobiele leefruimte." e F 015 heeft geen B-stijlen en portieren die tot 90 graden openen. Het interieur is uitgerust met luxe draaistoelen.
Chevrolet gaf op de CES onverwacht al een voorproefje van de nieuwe generatie Volt, die tegen het eind van dit jaar op de markt komt. De auto wordt aanstaande maandag officieel op de autoshow van Detroit onthuld. Details werden dan ook niet verstrekt, maar achter de schermen werd duidelijk dat de auto in de elektrische mode een ‘belangrijk grotere afstand’ zal kunnen afleggen. Te zien is in ieder geval dat het interieur wat ruimer en luxueuzer is uitgevoerd. GM hoopt hiermee de Volt weer in beeld te brengen. In Amerika daalde de verkoop in 2014 met dertig procent naar slechts zeventien honderd exemplaren.
BMW laat zien hoe laserlicht wordt gekoppeld aan de navigatie om bochten ruim van te voeren te verlichten en hoe Dynamic Light Spot mens en dier tot honderd meter voor de auto verlicht.
Audi stuurde enkele journalisten met een autonoom rijdende A7 van Silicon Valley op pad naar de beurs CES. De rit van bijna negenhonderd kilometer is georganiseerd door Volkswagen Electronics Research Laboratory en de R&D-afdeling van de Volkswagen Groep. Volkswagen introduceerde in Las Vegas een verbeterde versie van het beweegscherm in de Golf R Touch Concept. Daarin is ook de connectiviteit belangrijk verbeterd. Volgens grote baas Martin Winterkorn komen de twee belangrijkste uitvindingen van de vorige eeuw, namelijk de auto en de computer, steeds dichter bij elkaar. "We moeten de toekomstige mobiliteit ontwerpen met nog intelligentere oplossingen met inbegrip van meer connectiviteit", aldus Winterkorn. Ook Volkswagen richt zich op technologie voor de zelfrijdende auto, maar laat in de Golf R Touch zien hoe een infotainmentsysteem reageert op bewegingen.
Ondanks de steeds toenemende complexiteit en het aantal functies, is dit concept toch bedoeld om de mate van afleiding van de bestuurder te reduceren met behoud van maximale personalisatie en een intuïtieve bediening. In de concept car gaan bijna alle controles via touchscreens en sensorschakelaars. Daarom is de Golf R Touch uitgerust met drie displays, te beginnen met de hires infotainmentsysteem touchscreen van 12,8 inch. Daaronder zit een Control Center (8 inch met touch feedback) voor klimaatbeheersing en mediafuncties te bedienen – en een Active Information Display (12,3 inch).
(HHemmes)

Zie ook: Toyota geeft patenten FCEV vrij   

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding