De 5,25 meter lange vierpersoons sportsedan heeft een monocoque van koolstofvezel en is uitgerust met een speciale aandrijftechniek, een doorontwikkeling van de Quant E uit 2014, die nog door de Duitse Tüv moet worden goedgekeurd.

Volgens Chief Technical Officer Nunzio La Vecchia heeft de Quant F met een nieuwe, zelfontwikkelde 2-traps automatische transmissie een uniek aandrijfsysteem, dat tot nog toe nooit heeft bestaan. Met een vermogen van 801.69 kW/1090 pk haalt de auto in de elektrische mode een top van ruim 300 km/h. Dat maximum vermogen wordt voor een beperkte duur gehaald en een maximum voltage van 735 Volt. In de toekomst zal het voltage voor normaal gebruik om technische en economische redenen worden beperkt tot 400 V. De verbeterde nanoFlowcell stuurt continu 50 ampère stroom naar het nieuwe buffersysteem van de Quant F. Voor eventuele maximale prestaties kan deze buffer kortstondig  2000 ampère leveren.

Flow accu

La Vecchia: "Voor zover wij weten, heeft niemand ooit een systeem geleverd van meer dan 2000 ampère in een personenauto. Wij bereiken dit door het combineren van onze zogenaamde flow accu met het nieuwe buffersysteem. Dit systeem biedt een enorm potentieel voor de toekomst van elektrische mobiliteit."

In tegenstelling tot waterstof en zuurstof, dat in een conventionele brandstofcel wordt gebruikt, werkt het systeem met twee ionische vloeistoffen, één met positieve lading en één met negatieve lading. Daartoe zijn twee tanks met een inhoud van elk 250 liter afzonderlijk onder de auto gebouwd. Volgens het bedrijf is dit nog maar de beginfase van het ontwikkelingswerk. Het feit dat energie als vloeistof wordt opgeslagen, biedt grote voordelen, zoals de opslag daarvan van alle mogelijke holtes van de auto. Bovendien is het niet brandbaar en evenmin giftig.

Optimale acceleratie 

Een andere innovatie is dat de permanente 4×4 vierwielaandrijving (met behulp van de vier elektromotoren) automatisch kan worden omgezet in achterwielaandrijving bij voldoende hoge snelheden of grote acceleratie. Daartoe wordt de vooras ontkoppeld en draait deze vervolgens stationair. "We streven naar een optimale acceleratie en stabiliteit in elke situatie, vooral bij hogere snelheden. Dit is gemakkelijker te bereiken met achterwielaandrijving dan met permanente 4×4 aandrijving," aldus La Vecchia.

Nieuw is verder de ‘aerofoil’, een soort achterspoiler, die bij 80 km/h automatisch wordt geactiveerd voor meer neerwaartse druk op de achterwielen bij hoge snelheden.

Compleet nieuw zijn bovendien de zogenaamde QuanteYes koplampen, waarbij gebruik gemaakt wordt van speciale verlichte kristallen, die de ‘Q’ van Quant projecteren als de koplampen zijn aangezet. Daardoor lijken ze op ogen met pupillen.

Het bedrijf streeft ernaar de Quant F in productie te nemen en stelt dat het exterieur en techniek volledig voldoen aan de homologatie-eisen. In het interieur moeten nog zaken worden aangepast, zoals airbags en display achter. Bovendien moeten formele tests worden uitgevoerd, alsmede crashtests in de VS en in Duitsland. (HHemmes)