De veerpont is geleidelijk aan in de dienst opgenomen, in eerste instantie als aanvulling op de conventionele dieselpont en daarna als volwaardig onderdeel van het reguliere vaarschema. Tot dusver is het brandstofverbruik nog beter dan verwacht. "Elk jaar dat deze veerpont in de vaart zal zijn, besparen we ongeveer een miljoen liter diesel met de overeenkomstige CO2-uitstoot", aldus Lars Jacob Engelsen van rederij Norled.  De elektrische veerpont heeft tien minuten nodig om zijn batterijen weer te laden voor een nieuwe overtocht.
De boot is ontwikkeld door Siemens en met de Noorse scheepswerf Fjellstrand. Nadat het project een prijs won van het Noorse ministerie van transport, is het opgepikt door Norled. Die kreeg toestemming gekregen de e-veerpont tot 2025 in te zetten. De vorm van de pont is aangepast om zo weinig mogelijk weerstand in het water te hebben en om het gewicht te verlagen is de wand van de veerpont van aluminium in plaats van staal gemaakt. Er is een batterijpakket (met een gewicht van tien ton) dat twee motoren aandrijft. Het pakket kan in tien minuten tijd worden geladen. De boot die eerder de route voer, had een motorvermogen van  1500 kilowatt (ruim tweeduizend pk). De e-veerpont heeft een vermogen van 800 kilowatt.  

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding