Als keynote speaker op een van de grootste conferenties op technologisch gebied zei Ghosn dat het autonoom rijdende voertuig een megatrend vormt en auto’s zal transformeren en veiliger en comfortabeler zal maken. Ghosn sprak erover hoe Autonomous Driving, de eigen nieuwe technologie van Nissan, stapgewijs zijn weg in de auto’s zal gaan vinden. Het is ook waarschijnlijk dat deze manier van marktintroductie door andere fabrikanten zal worden gevolgd.


Autonomous Driving Nissan

Nissan heeft als begindatum voor de toepassing van technieken van Autotomous Driving het jaar 2016 gepland. Daarna zullen jaar na jaar nieuwe toepassingen volgen. Het doel is binnen tien jaar een volledig zelfrijdende auto op de markt te hebben, maar volgens Ghosn zal veel afhangen van de wetgeving en hoe verzekeraars en andere belanghebbenden zullen reageren op het fenomeen.

De eerste stappen zijn al gezet, aldus Ghosn, met een stop-and-go-systeem als onderdeel van een adaptieve cruise control. Hij voorziet dat binnen twee jaar zulke auto’s in staat zijn niet alleen stop-and-go te realiseren in hun eigen baan maar ook zelfstandig van rijbaan kunnen verwisselen. De eerste nieuwe toepassingen van zelfrijdende auto’s zal voornamelijk gaan over snelwegsituaties en woonwerkverkeer. Deze zijn het gemakkelijkst te realiseren omdat ze op de meeste markten geen nieuwe regelgeving nodig zullen hebben, tenminste zo lang de berijder zelf nog de controle heeft. Verder in de tijd komt dan dat het zelf parkeren verandert in een soort valet-parking omdat de automobilist de auto bij de deur laat staan waarna de auto zichzelf parkeert. Het rijden in de stad komt als de auto volledig in staat is zijn eigen weg te volgen zonder input van de berijder. Dat zal nog een decennium duren, aldus Ghosn.

 

Leaf testobject  

Voor Nissan is Autonomous Driving nauw verbonden met de Nissan Leaf die vanaf het begin is gebruikt als testobject voor de nieuwe technologie. Ghosh sprak ook nog kort over de ev-technologie en de rol van Nissan daarin. Hij noemde in het bijzonder de mogelijkheid van de toetreding van Apple op de ev-markt en was daar in algemene zin positief over. Ghosn zei dat als Apple over ev’s gaat praten, de elektrische auto ‘mainstream’ gaat worden. "Wij zijn er blij mee want zij maken de ev veel meer aannemelijk. En zij zetten consumenten aan de elektrische auto veel serieuzer in overweging te nemen."

 

Obstakels  

Het grootste obstakel voor een grotere verspreiding van ev’s is de expansie van de  laadinfrastructuur. Nieuwe batterijen moeten een grotere actieradius mogelijk maken en veel goedkoper zijn waardoor de gemiddelde prijs van de ev  substantieel daalt. En Ghosn had nog andere insteek, die niet midner belangrijk is:  "Je gaat in de meeste landen niet de emissie-eisen halen zonder emissieloze auto’s. Dat is onmogelijk." (bron: torquenews.com)