Dat rapport is geschreven in opdracht van de Society of Motor Manufacturers and Traders, de Britse auto-organisatie die wilde weten wat de gevolgen van bestuurderloze auto’s en auto’s met veel verbindingen met de buitenwereld – connectivity – in ieder geval voor de Britse sector zijn. KPMG maakt daarbij onderscheid tussen Level 4, waarbij sommige functies zoals inparkeren automatisch gaan, en Level 5 waarbij de mens er helemaal niet meer aan te pas komt.
Het bureau stelt daarbij wel dat er nog altijd belangrijke barrières te nemen zijn voordat dergelijke technologie gemeengoed kan worden. Zo zal de cyber-veiligheid van auto’s met optimale connectiviteit goed geregeld moeten worden en is ook een nadere verfijning van al de betrokken software nodig. "Gezien het aantal auto’s dat vandaag de dag op de weg rijdt, zal het ook een eeuwigheid duren voordat autonome auto’s gemeengoed worden, tenzij er een passende sloopregeling komt."
Ik snap de mogelijkheden en interesse vanuit de techniek. Jammer alleen dat een bureau als KPMG niet meer nadruk legt op het feit van een rijdend wagenpark en bijbehorende vervangingsbehoefte. Hierdoor zal de penetratie van autonoom rijden (mits juridisch haalbaar en door consumenten gewenst) erg traag zijn. 10 jaar is 1 a 2 modelintroducties verder. Daarnaast is de gemiddelde leeftijd van een auto 9,9 jaar. Het zal dus nog wel tot ver na 2030 duren voordat we dergelijke auto’s regelmatig op de weg zien verschijnen.