Solvay bouwt aan Polimotor 2 automotor van plastic

De Belgische materialenfabrikant Solvay heeft een automotor gebouwd die volledig uit kunststof bestaat. De Polimotor 2 zal volgend jaar worden getest in een racewagen.

"Wij nemen met trots een leidende rol in de ontwikkeling van de Polimotor 2. Solvay laat hiermee zijn unieke vooraanstaande speciale polymeertechnologieën zien die bijdragen aan gewichtsvermindering door vervanging van metalen onderdelen", laat de fabrikant van hoogwaardige materialen (‘hoogperformant’ zoals de Vlamingen het uitdrukken) voor de automobielindustrie weten.
In het project worden tien metalen motoronderdelen, waaronder de koelvloeistofpomp, de oliepomp, de koelvloeistofinlaat/uitlaat en de nokkenastandwielen vervangen door onderdelen uit hoogperformante thermoplastische materialen. Doel is uiteindelijk een motor te ontwikkelen die maar veertig kilo weegt, zo’n veertig procent minder dan de huidige automotoren. Een dergelijke gewichtsvermindering helpt de autoindustrie om te voldoen aan de steeds strengere brandstof- en emissievoorschriften.

 

Solvay bouwt aan Polimotor 2 automotor van plastic - Automobielmanagement.nl

Solvay bouwt aan Polimotor 2 automotor van plastic

De Belgische materialenfabrikant Solvay heeft een automotor gebouwd die volledig uit kunststof bestaat. De Polimotor 2 zal volgend jaar worden getest in een racewagen.

"Wij nemen met trots een leidende rol in de ontwikkeling van de Polimotor 2. Solvay laat hiermee zijn unieke vooraanstaande speciale polymeertechnologieën zien die bijdragen aan gewichtsvermindering door vervanging van metalen onderdelen", laat de fabrikant van hoogwaardige materialen (‘hoogperformant’ zoals de Vlamingen het uitdrukken) voor de automobielindustrie weten.
In het project worden tien metalen motoronderdelen, waaronder de koelvloeistofpomp, de oliepomp, de koelvloeistofinlaat/uitlaat en de nokkenastandwielen vervangen door onderdelen uit hoogperformante thermoplastische materialen. Doel is uiteindelijk een motor te ontwikkelen die maar veertig kilo weegt, zo’n veertig procent minder dan de huidige automotoren. Een dergelijke gewichtsvermindering helpt de autoindustrie om te voldoen aan de steeds strengere brandstof- en emissievoorschriften.