Wanneer de autonoom rijdende auto exact in de showroom zal staan, durven ze zelfs bij Bosch tijdens de jaarlijkse Automotive Press Briefing op het testcentrum in Boxberg niet exact te zeggen. Er is een kritiek punt bereikt, denkt Dirk Hoheisel, lid van de raad van bestuur van Bosch. "De transitie van gedeeltelijk naar volledig automatisch rijden is een grote stap, zowel op technisch als juridisch gebied", zegt hij. "Gelukkig is de EU nu ook bezig met autonoom rijden, wat lang heeft geduurd."

Doordat Bosch nu volledig eigenaar is van ZF Lenksysteme (inmiddels omgedoopt in ‘Robert Bosch Automotive Steering’), heeft het bedrijf nu alle componenten in huis die benodigd zijn voor de bouw van een autonoom rijdende auto. "Het is nu vooral zaak betaalbare radarsystemen te ontwikkelen die onder alle weersomstandigheden functioneren", aldus Hoheisel. "Uit onderzoek is gebleken dat automobilisten bereid zijn om maximaal drieduizend euro te betalen voor de techniek die autonoom rijden mogelijk maakt. De kostprijs moet uiteindelijk dus ver onder dat bedrag komen te liggen." Daarbij is het volgens hem niet toereikend dat de onderdelen ‘fail-safe’ zijn, ze moeten ‘fail-operational’ zijn.
Dit vraagt om de toepassing van redundante systemen, die Bosch volgens Hoheisel met de iBooster elektromechanische rembekrachtiging en het esp-systeem al in huis heeft. Mochten er problemen bestaan, dan zijn deze systemen allebei in staat de auto zonder ingrijpen van de bestuurder af te remmen en waar nodig zelfs bij te sturen als de besturing uitvalt.

Of de volledig zelfrijdende auto realiteit zal zijn in 2025 zoals beoogd, durft Hoheisel desondanks niet te zeggen. "Dat hangt ervan af hoe lang het vergt om de wetgeving daarop af te stemmen." Een grote stap in de richting van de autonome auto wordt volgens hem in 2018 gezet met de introductie van de ‘highway assist’, waarbij de auto bij snelheden tot 100 of 120 km/u automatisch in de rijbaan wordt gehouden en kijkt of er inhaalmogelijkheden zijn. Die moet de bestuurder echter nog wel zelf uitvoeren. In 2020 wordt ook die taak hem uit handen genomen. Hoheisel: "De meeste technische uitdagingen zullen tegen het einde van het decennium zijn overwonnen. Nu moeten de wetgevers stappen gaan zetten, maar ik heb er vertrouwen in dat ze dit tijdig zullen doen."