En er is nog genoeg potentieel: in de komende vijf jaar denkt Bosch het verbruik van dieselmotoren met tien procent en van benzinemotoren zelfs met twintig procent te kunnen verlagen. Door alle ophef over elektro-aandrijving lijkt het haast dat de rol van de traditionele verbrandingsmotor is uitgespeeld, maar niets is minder waar. "De verbrandingsmotor heeft zijn beste dagen nog voor zich", stelt Rolf Bulander, hoofd van de divisie Mobility Solutions. "In het B-segment kunnen we de CO2-uitstoot nog verlagen naar 85 gram voor benzinemodellen en 70 gram voor diesels, in het C-segment zijn de doelen 95 en 85 gram." Dat zal onder meer worden bewerkstelligd door een nieuwe benzine-inspuiting die werkt met een druk van 350 bar, waardoor ook tijdens het accelereren en op topsnelheid een maximale efficiency wordt gerealiseerd. Ook zullen steeds meer auto’s worden voorzien van een 48 volt recuperatiesysteem dat de remenergie hergebruikt, wat alleen al een CO2-reductie van circa zeven procent mogelijk maakt.

 

Focus op praktijkverbruik

En dan hebben we het niet over waarden op de rollenbank want Bosch legt de focus bij de ontwikkeling van nieuwe systemen voortaan op het praktijkverbruik, daarmee anticiperend op mogelijke aanpassingen van de huidige (onrealistische) meetmethode. Dat er op verbruiks- en uitstootgebied al flink wat is gebeurd, blijkt als we naar de huidige diesels kijken: daarbij is het aantal partikels met 99 procent en de uitstoot van NOx met 95 procent gedaald ten opzichte van 1990. Hoewel de dieselmotor de laatste tijd bij wetgevers desondanks in het verdomhoekje zit, is Bulander ervan overtuigd dat deze aandrijfvorm cruciaal is voor het bereiken van de CO2-doelen. "Zeker in Europa zijn die doelen onhaalbaar zonder de dieselmotor." Volgens Bulander is het dankzij alle technische ontwikkelingen voor autofabrikanten zeker mogelijk te voldoen aan het CO2-doel voor 2021. Daarbij speelt elektrificatie van de aandrijflijn een grote rol. Hij verwacht dat er in 2020 ruim twaalf miljoen auto’s met een elektromotor zoals (plug-in) hybrides en ev’s verkocht zullen worden, in 2025 zullen zij een aandeel van vijftien procent in de totale verkopen hebben.