Bosch: binnenkort waarschuwingssysteem spookrijder in auto

Robert Bosch heeft een systeem ontwikkeld om de bestuurder te waarschuwen voor het inrijden van de verkeerde oprit waardoor hij spookrijder wordt. Maar het waarschuwt ook de nietsvermoedende automobilist die een spookrijder kan tegenkomen.

Ontwikkelaar en toeleverancier Bosch heeft nu de wrong-way driver warning ontwikkeld, een app voor de smartphone die door consumenten gratis kan worden geladen. Maar het systeem is uiteraard interessant voor autofabrikanten om te integreren in de boordcomputer van hun modellen. De wrong-way driver warning (WWDW) waarschuwt de bestuurder als hij op de verkeerde weg rijdt met een akoestisch signaal en visueel met een grote wit-rode driehoek met het woord ‘stop’ op het display of het head-up display van de auto. Bosch demonstreerde het systeem met een extra automatische noodstop, maar denkt dat dit niet zo snel zal worden gebruikt.
Een tweede functie is dat andere weggebruikers kunnen worden geïnformeerd over een spookrijder op hun weghelft. Dat gaat dan via de cloud naar de smartphone of naar de infrastuctuur die de borden boven de wegen bedient. Eerst komt medio 2016 de Bosch-app beschikbaar en  waarschijnlijk zullen de autofabrikanten die het woord veiligheid hoog in het vaandel hebben, snel volgen met de introductie van het wwdw-systeem op één van hun modellen.
Vorige week kondigde Rijkswaterstaat in Nederland aan een proef te gaan doen weggebruikers te waarschuwen voor ongelukken en pechgevallen langs de wegen om de veiligheid van zijn werknemers en weggebruikers te verbeteren. Hieraan ligt ten grondslag het toenemend aantal aanrijdingen met weginspecteurs en/of hun voertuigen langs de wegen. De proef gaat drie maanden duren en vindt plaats rond Lelystad op de A1, A6, A27 en A28. Weginspecteurs plaatsen hun voertuig op de rijstrook of op de vluchtstrook ter beveiliging van een ongeval of pechgeval. Vervolgens verzenden ze met een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk de locatie door met gps-coördinaten, die op het zogenaamde Flister-platform worden omgezet in verkeersinformatie. Als weggebruikers een afgesloten rijstrook naderen, zien zij het waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan de informatie via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid. (HHemmes)

 

 

Bosch: binnenkort waarschuwingssysteem spookrijder in auto - Automobielmanagement.nl

Bosch: binnenkort waarschuwingssysteem spookrijder in auto

Robert Bosch heeft een systeem ontwikkeld om de bestuurder te waarschuwen voor het inrijden van de verkeerde oprit waardoor hij spookrijder wordt. Maar het waarschuwt ook de nietsvermoedende automobilist die een spookrijder kan tegenkomen.

Ontwikkelaar en toeleverancier Bosch heeft nu de wrong-way driver warning ontwikkeld, een app voor de smartphone die door consumenten gratis kan worden geladen. Maar het systeem is uiteraard interessant voor autofabrikanten om te integreren in de boordcomputer van hun modellen. De wrong-way driver warning (WWDW) waarschuwt de bestuurder als hij op de verkeerde weg rijdt met een akoestisch signaal en visueel met een grote wit-rode driehoek met het woord ‘stop’ op het display of het head-up display van de auto. Bosch demonstreerde het systeem met een extra automatische noodstop, maar denkt dat dit niet zo snel zal worden gebruikt.
Een tweede functie is dat andere weggebruikers kunnen worden geïnformeerd over een spookrijder op hun weghelft. Dat gaat dan via de cloud naar de smartphone of naar de infrastuctuur die de borden boven de wegen bedient. Eerst komt medio 2016 de Bosch-app beschikbaar en  waarschijnlijk zullen de autofabrikanten die het woord veiligheid hoog in het vaandel hebben, snel volgen met de introductie van het wwdw-systeem op één van hun modellen.
Vorige week kondigde Rijkswaterstaat in Nederland aan een proef te gaan doen weggebruikers te waarschuwen voor ongelukken en pechgevallen langs de wegen om de veiligheid van zijn werknemers en weggebruikers te verbeteren. Hieraan ligt ten grondslag het toenemend aantal aanrijdingen met weginspecteurs en/of hun voertuigen langs de wegen. De proef gaat drie maanden duren en vindt plaats rond Lelystad op de A1, A6, A27 en A28. Weginspecteurs plaatsen hun voertuig op de rijstrook of op de vluchtstrook ter beveiliging van een ongeval of pechgeval. Vervolgens verzenden ze met een druk op een knop via het mobiele telefoonnetwerk de locatie door met gps-coördinaten, die op het zogenaamde Flister-platform worden omgezet in verkeersinformatie. Als weggebruikers een afgesloten rijstrook naderen, zien zij het waarschuwingssignaal op hun navigatiesysteem of via een verkeers-app. Ook kan de informatie via de reguliere verkeersinformatie worden verspreid. (HHemmes)