Maar binnenkort zal de nieuwe E-klasse de benchmark zijn voor de autofabrikanten. Deze week liet Mercedes de jongste innovaties zien die in de E-Klasse komen. De auto zal in september op de IAA in Frankfurt zijn werelddebuut maken en met de marktintroductie begin 2016 heeft hij daarmee bijna een jaar voorsprong  op de nieuwe BMW 5-Serie want die wordt in 2017 verwacht.
Tegenwoordig kunnen auto’s hun omgeving al observeren maar ze kunnen nog niet om de hoek kijken. De E-klasse zal het allereerste productiemodel zijn dat dit wél kan, dankzij Car-to-X-communicatie (Car2X). De twee jaar geleden door Mercedes geïntroduceerde car-to-car-technologie met sensors, radar of camerasystemen is nu aanzienlijk uitgebreid. Met Car2X worden gevaarlijke situaties door de auto herkend, zoals obstakels op de weg of een glad wegdek en door de bestuurder doorgegeven aan een centrale, in dit geval aan het Daimler Vehicle Backend. De informatie wordt in twee seconden doorgezonden naar andere nieuwe E-modellen in de directe omgeving. In de toekomst zouden alle voertuigen zo met elkaar én met de infrastructuur moeten kunnen communiceren.
Het systeem in de nieuwe generatie van de E-Klasse is zodanig opgezet dat ook informatie wordt ontvangen van politie, brandweer en ambulance. Hoewel er tegenwoordig al apps bestaan die door middel van een akoestisch en optisch signaal waarschuwen dat een dergelijke auto met gebruikmaking van zijn sirene dichtbij rijdt, is het gebruik van de smartphone daarbij altijd nog een voorwaarde. Dat geldt bij voorbeeld ook voor de door Bosch ontwikkelde app die waarschuwt voor spookrijders. Maar binnenkort komen dergelijke waarschuwingen dus automatisch de E-klasse binnen.
Christoph von Hugo, bij Mercedes-Benz verantwoordelijk voor de ontwikkeling van active safety systems, zei bij de presentatie van de nieuwe veiligheidssytemen: "Ons systeem is goedkoop want de Com-module met eigen sim-card wordt in de bestaande unit ingebouwd en daarom is een smartphone niet nodig. Ideaal zou direct short range communication (DSRC) zijn maar dat is duur en dat heeft als gevolg dat de marktpenetratie dan erg langzaam gaat. Ons systeem is eenvoudig in nieuwe modellen te integreren." (HHemmes)