De patenten leveren daarbij aanwijzingen op voor nieuwe technologische zwaartepunten van de OEM’s. Dat is het resultaat van een studie van het Center of Automotive Management (CAM). Volgens dit instituut is Toyota wereldkampioen met een aandeel van 26 procent in de wereldwijde patentaanvragen. Men denkt dat de enorme technologische veranderingen in de autoindustrie zich vertalen in het gestegen aantal patentaanvragen. Zo is er (in vergelijking tot 2006) het aantal patentaanvragen van de achttien wereldwijd opererende fabrikanten verhoogd van 45 duizend naar 57 duizend. De merken Volkswagen, Ford en GM hebben op dit vlak flink gas gegeven want in vergelijking met 2006 verdubbelden VW en Ford hun aantal patenten. GM heeft zijn aantal patentaanvragen zelfs vervijfvoudigd, maar kwam van een laag niveau.

Aandrijvingen

De patenten geven ook een indruk van de veranderende technologische aandachtspunten bij de fabrikanten. De leider van de studie is Stefan Bratzel:  "De trends bij de patenten laten zien dat veel autofabrikanten gedurende de laatste jaren hun focus door de aandrijftechnologie heel erg veranderd hebben." De OEM’s zoeken op grote schaal naar oplossingen voor de verbrandingsmotor in de richting van hybride en elektrische aandrijvingen. Ook de bij alternatieve aandrijvingen is Toyota met afstand de grootste patentaanvrager.

Brandstofcel
Maar bij de brandstofcellen zijn er maar bij weinig autofabrikanten noemenswaardige patentaanvragen te vinden: in het jaar 2014 domineerden de Japanse fabrikanten Toyota, Honda, Nissan maar ook GM en Hyundai deden het een en ander. Op dit vlak zijn de Duitse fabrikanten VW en BMW nauwelijks vertegenwoordigd.
Maar patenten zijn tot hier aan toe. Lang niet altijd lukt het met behulp van uitvindingen ook innovaties te creëren die relevant zijn voor de klanten. "Bij Toyota, Honda en Nissan betaalt zich de laatste jaren het hoge aantal patenten niet op gelijke schaal uit in innovatiekracht", aldus Bratzel.