John de Mol wil meepraten over toekomst TomTom

John de Mol nam een belang in navigatiespecialist TomTom om te kunnen meepraten over de toekomst van de navigatiespecialist uit Amsterdam.

Dit meldt het Financieele Dagblad. De Mol zou niet op een overname van het bedrijf uit zijn, maar whij il dat TomTom nadenkt over ‘strategische samenwerkingsverbanden met technologiebedrijven aan de Amerikaanse westkust en uit China’.  De Mol bezit nu 5,1 procent van de aandelen van TomTom met een beurswaarde van ongeveer 120 miljoen euro.
De Mol heeft interesse in TomTom omdat de onderneming ‘veel meer een mediabedrijf is dan je zou denken’, zegt een bron tegen het FD.  "De Mol maakt geen tv-programma’s maar doet aan conceptontwikkeling. Dat is ook mogelijk met de content van TomTom. Plaatsbepaling wordt steeds belangrijker. Het zou kunnen gaan over de handel en wandel van Chinese toeristen in het buitenland. Daar heeft de Chinese zoekmachine Baidu zeer veel interesse in." De Mol verwacht veel van samenwerking met internetreuzen als Baldu, Facebook en Uber.
Pikant is dat De Mol van plan zou zijn het veelbelovende onderdeel telematica van TomTom af te stoten. Deze tak helpt bedrijven met het beheer van hun wagenpark en groeit heel hard in omzet. Maar volgens De Mol kan een verzelfstandigde telematicatak beter inspelen op de verwachte consolidatieslag in dit nichesegment. TomTom zelf heeft deze activiteiten ook opgebouwd met hulp van overnames.
Nokia verkocht eerder deze week zijn navigatiedochter Here voor 2,8 miljard euro aan BMW, Audi en Mercedes. Daardoor is TomTom de enige onafhankelijke partij die goede digitale kaartinformatie kan bieden. (bron: FD)

 

John de Mol wil meepraten over toekomst TomTom - Automobielmanagement.nl

John de Mol wil meepraten over toekomst TomTom

John de Mol nam een belang in navigatiespecialist TomTom om te kunnen meepraten over de toekomst van de navigatiespecialist uit Amsterdam.

Dit meldt het Financieele Dagblad. De Mol zou niet op een overname van het bedrijf uit zijn, maar whij il dat TomTom nadenkt over ‘strategische samenwerkingsverbanden met technologiebedrijven aan de Amerikaanse westkust en uit China’.  De Mol bezit nu 5,1 procent van de aandelen van TomTom met een beurswaarde van ongeveer 120 miljoen euro.
De Mol heeft interesse in TomTom omdat de onderneming ‘veel meer een mediabedrijf is dan je zou denken’, zegt een bron tegen het FD.  "De Mol maakt geen tv-programma’s maar doet aan conceptontwikkeling. Dat is ook mogelijk met de content van TomTom. Plaatsbepaling wordt steeds belangrijker. Het zou kunnen gaan over de handel en wandel van Chinese toeristen in het buitenland. Daar heeft de Chinese zoekmachine Baidu zeer veel interesse in." De Mol verwacht veel van samenwerking met internetreuzen als Baldu, Facebook en Uber.
Pikant is dat De Mol van plan zou zijn het veelbelovende onderdeel telematica van TomTom af te stoten. Deze tak helpt bedrijven met het beheer van hun wagenpark en groeit heel hard in omzet. Maar volgens De Mol kan een verzelfstandigde telematicatak beter inspelen op de verwachte consolidatieslag in dit nichesegment. TomTom zelf heeft deze activiteiten ook opgebouwd met hulp van overnames.
Nokia verkocht eerder deze week zijn navigatiedochter Here voor 2,8 miljard euro aan BMW, Audi en Mercedes. Daardoor is TomTom de enige onafhankelijke partij die goede digitale kaartinformatie kan bieden. (bron: FD)