Dat zei Yonghe Huang,  directeur policy research van China Automotive Technology Center, op een bijeenkomst in de VS.Gezien het geringe aantal van publieke laadstations in China en het gebrek aan garages lijkt het onwaarschijnlijk dat op de grootste automarkt van de wereld een significante vraag naar ev’s kan ontstaan. En toch gebeurt dat wel degelijk.
Vijf keer zoveel

In het afgelopen jaar 2014 bouwden autofabrikanten in China bijna 85 duizend ev’s en plug-ins. Dat was meer dan vijf keer zoveel als in 2013. En in de eerste  zes maanden van dit jaar is de productie ruim driehonderd procent hoger dan in H1-2014 met een aantal van 83 duizend stuks. Huang toonde deze verbijsterende groei van de Chinese ev-markt in een presentatie op de CAR Management Briefing Seminars in Traverse City in Michigan, zo meldt Automotive News China.

Urgentie  

De enorme luchtvervuiling in Beijing en Shanghai en in andere belangrijke Chinese steden, maant de overheid tot urgentie. Autofabrikanten die ev’s en plug-ins fabriceren komen in aanmerking voor grote subsidies. Onder aanvoering van BYD investeren Chinese autofabrikanten veel geld in de ontwikkeling van nieuwe ev-modellen maar naar westerse standaarden zijn deze auto’s niet hightech genoeg. Buitenlandse autofabrikanten doen echter weinig mededelingen over hun plannen ev’s te produceren in China. Dat komt voor een belangrijk deel omdat zij vrezen de controle te verliezen over hun intellectueel eigendom. Chinese autofabrikanten staan erom bekend dat zij westerse techniek probleemloos kopiëren.
Rondjes draaien

Bovendien zijn de westerse merken nog niet overtuigd dat er in China een grote markt is voor de relatief dure ev’s en plug-ins. Welgestelde Chinese consumenten willen grote sommen geld betalen voor een grote Mercedes of BMW. Maar het is niet duidelijk of zij ook veel geld willen uitgeven aan een Cadillac ELR of een BMW i3.  Zelfs Elon Musk van Tesla, bekend om zijn hardnekkige optimisme, vond het nodig zijn management in China flink op te schudden nadat de verkoopresultaten achter bleven. Op de korte termijn lijkt het erop dat de westerse merken rondjes zullen draaien om dit snel groeiende marktsegment.
Garanties
Als de bureaucraten in China echte (westerse) hightech voor de ev’s willen, zullen ze waterdichte garanties moeten geven die het intellectueel eigendom beschermen. En dat is tot nog toe niet gebeurd.  (bron: Automotive News China)