In de Excellence-parkeergarage bij Schiphol gaf Volkswagen een kijkje in de toekomst van elektrisch rijden. Het merk demonstreerde V-charge en e-smartConnect. V-charge is de techniek waarmee de elektrische Volkswagen geheel zelfstandig en zonder bestuurder op zoek gaat naar een parkeerplaats met een laadpaal.
e-smartConnect is een door Volkswagen ontwikkelde DC-snellader met een vermogen van 80 tot 150 kW. Maar om 150 kW in een ev te pompen, is een behoorlijk dikke zware kabel nodig. Die zijn niet handig in gebruik en dus ontwikkelde Volkswagen een heuse robotarm die de klep opent en de stekker inplugt.

Watergekoelde laadkabel

Het ongemak van de dikke en zware laadkabel is ook bekend van Tesla. Het bedrijf presenteerde afgelopen juni een watergekoeld laadsnoer voor de Tesla Supercharger. Die kabel is dunner, flexibeler en veel handiger in gebruik, terwijl er onveranderd 120 kW kan worden getankt.

Maar ook op het gebied van gerobotiseerde laadoplossingen maakt Tesla grote stappen, zo bewijst deze robo-snake. De bestuurder hoeft de Tesla alleen maar naast de lader te parkeren. Het aansluiten van deze bijzondere stekker gaat geheel automatisch.

Binnenkort al draadloos laden?

Chipmaker Qualcomm is al ver met de ontwikkeling van ‘handsfree’ opladen, in dit geval draadloos. Het bedrijf levert onder meer de draadloze oplaadtechniek voor de Formule E raceauto’s. Draadloos opladen voor consumenten leek nog ver weg maar nu Qualcomm een samenwerkingsverband heeft gesloten met de Zwitserse elektronicaleverancier Brusa, bevindt de ontwikkeling zich in een stroomversnelling. Volgens Brusa wordt nu samengewerkt met een aantal grote autofabrikanten dat wireless electric vehicle charging binnenkort al op de markt wil brengen. (bron: ZERauto)